
Facebook oprichter Mark Zuckerberg presenteerde enkele weken geleden in San Francisco de bèta versie van het Messenger platform voor bedrijven. Hiermee kunnen zij zich richten op consumenten die nagenoeg geen gebruik maken van e-commerce. Mark Zuckerberg kwam in zijn presentatie met een opvallend voorbeeld: bloemen! Met één klik is het mogelijk via Facebook Messenger direct een boeket te kopen. Door de koppeling met creditcardorganisatie Visa is de betaling gegarandeerd en met een elektronisch bericht naar de aangesloten logistieke dienstverleners is de cirkel rond.
Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner en werkt op basis van kunstmatige intelligentie. Hierdoor wordt het gevoel van emotie sociaal digitaal overgebracht. Dit gaat dus een stap verder dan de huidige opties binnen de webshops. Machine to machine ontwikkelingen, oftewel M2M business. Als Google en Apple net zo in deze techniek geloven als Facebook is de kans groot dat zij met een soortgelijke dienst gaan komen. En dat is dan 5,7 miljard bloemen en planten export, maal de consumentenmarges! Een interessante markt waar nog wel wat vanaf te snoepen valt. Twee jaar geleden, tijdens een JAN bezoek aan Berlijn, bleek dat 0,8% van de Duitse consumenten online bloemen en/of planten koopt. In die zelfde periode waren er 25 miljoen Facebook gebruikers op 80 miljoen inwoners.
Bloemen kopen is emotie. Facebook speelt hier, met dit platform, heel handig op in. Consumenten die het product "liken" creëren hun eigen klantprofiel voor de Facebook database, die niet vol genoeg kan zitten met consumentendata. Die input is weer nodig om het zelflerende algoritme voor de chatbot te optimaliseren.
V&D, Perry Sport, Dixons en nog meer grote bedrijven bleven volhouden zich te onderscheiden ten opzichte van de e-commerce ontwikkelingen omdat de klant het product wil zien en voelen in de winkel. Stoere woorden die te denken geven. Ik zie daar weinig klanten meer en de beleving is volledig verdwenen. Hoe het niet moet weten wij dus. De vraag is dan wel: hoe wint u het van de chatbots?
Koos van der Meij
VGB beleidsmedewerker
-
8:23
-
CNB Dutch Peony Days 2022
2 dagen geleden
-
Woensdag 25 mei start het 22e Mondial Uitzend NK-Leliekeuren
2 dagen geleden
-
Sjaak van Schie gaat voor 100% handsfree telen
2 dagen geleden
-
Nieuwbouw PanAmerican Seed Europa van start
2 dagen geleden
-
Fusion Hydrangea van Perlanova wint productcompetitie Tuin-en terrasplantenop Floriade
2 dagen geleden
-
Jubilerend Royal van Zanten doneert
2 dagen geleden
-
Decorum introduceert Alstroemeria noviteit van Together2Grow
2 dagen geleden
-
Sundaville viert 20-jarig jubileum
3 dagen geleden
-
Varend Corso Westland op landelijke televisie
3 dagen geleden
-
Stichting Steenbreek en VHG gaan samenwerken
3 dagen geleden
-
Showtuinen van Dümmen Orange de hele zomer open
3 dagen geleden
-
Anthos-voorzitter Henk Westerhof stopt per 1 maart 2023
3 dagen geleden
-
3 dagen geleden
-
Museum de Zwarte Tulp: Precisiewerk
3 dagen geleden
-
Decorum Spring Fair op 1 en 2 juni
7 dagen geleden
-
7 dagen geleden
-
United Colours of Beekenkamp, een kleurrijk weerzien
7 dagen geleden
-
Extractenbieb maakt doorstart
7 dagen geleden
-
Bloemen, kunst en activiteiten tijdens Aalsmeer Flower Festival
7 dagen geleden
-
7 dagen geleden
-
Een ‘Groene Boost’ voor 100 gezinnen op Wereld Plantendag
7 dagen geleden
-
Ziektebestrijding (bijna) zonder fungiciden in 2030 in open teelten
8 dagen geleden
-
Fysieke én digitale Dutch Lily Days beleving met Lily League
8 dagen geleden
Nieuwsoverzicht
-
NXTGE Hightech maakt sprong voorwaarts mogelijk
8:23
-
CNB Dutch Peony Days 2022
2 dagen geleden
-
Woensdag 25 mei start het 22e Mondial Uitzend NK-Leliekeuren
2 dagen geleden
-
Sjaak van Schie gaat voor 100% handsfree telen
2 dagen geleden
-
Nieuwbouw PanAmerican Seed Europa van start
2 dagen geleden