Afbeelding

Waardevolle klokontmoetingen

Column Column

In toenemende mate ontvangt VBW bezorgde vragen van bloemisten waar het naar toe gaat met de veilingklok. Blijft de klok als instrument wel bestaan? Of gaat straks de volledige handel digitaal? En waar en hoe moet de bloemist dan aan zijn sierteeltwaar komen?

VBW ziet in de bloemistenmarkt een groeiende behoefte om directer bij de bron in te kopen. Het margemodel van de bloemist vraagt om versterking, de bruto marge zal omhoog moeten. Dat kan allereerst door "te sleutelen" aan de verkoopwaarde, maar dat is tot een beperkte mate rekbaar in te vullen. Onnodige prijsverhogingen worden door de consument direct in koopgedrag afgestraft. Daarom is er een beweging gaande om meer en directer bij de bron in te kopen. De klok is hier een prima hulpmiddel bij. Maar hoe staat het dan met de toekomst van de veilingklokken voor de kleinschalige inkoop?

Het is een feit dat de gemiddelde bloemist een bescheiden jaarvolume aan bloemen en planten inkoopt. Maar door het grote aantal bloemisten dat nu al direct of indirect via de klok inkoopt is het Nederlandse bloemistenvolume toch niet onaanzienlijk, een berekende waarde van € 250 mln./jaar. De beide veilingen samen kennen al ruim 1.500 direct kopende detaillisten en de vraag in de markt zal naar mening van VBW wel eens kunnen gaan toenemen. De marge moet omhoog, de inkoop zal scherper moeten.

Maar los van de inkoopwaarde heeft de klok nog veel meer voordelen. Sterker nog, de toekomst van de branche kan wel eens afhangen van het aanwezig zijn van een klokfunctie voor bloemisten. Bloemisten zijn in Nederland goed voor ruim van de helft van de consumentenverkopen, zonder onbescheiden te zijn een enorm belangrijk afzetkanaal. Deze bloemisten zoeken een breed, diep en bijzonder assortiment dagverse producten met een goed verhaal, bij voorkeur in direct contact met kwekers. Daarbij is de klok voor hen niet alleen een fysieke plek om snel veel een goed assortiment te kunnen kopen, de klok is voor velen ook de sociale ontmoetingsplaats waar niet alleen vriendschappen starten, maar ook collegiale samenwerking en innovatie wordt gestimuleerd. Tussen bloemisten onderling, maar ook tussen bloemisten en kwekers. Marktinformatie wordt uitgewisseld, producten worden in markten getest, via goede presentaties wordt er geïnspireerd en "hebberig" gemaakt, het bruist en gist om de klok, wat het emotionele product bloemen en planten echt nodig heeft. Enthousiasme, passie, vuur om er weer tegenaan te gaan.

Hangt alles dan af van een fysieke klok en is alleen de inkoop belangrijk? Nee zeker niet, maar zonder een sterk fundament van onderscheidend assortiment, bruto marge, passie en ondernemerschap gaat het in de winkels toch echt niet lukken. Marketing moet gestapeld worden op bruto marge. En dat is de fase waarin de bloemisten zich nu bevinden. Marketing wordt "ontdekt", steeds meer toegepast en omarmd. Laten we ervoor zorgen dat de basis stabiel blijft en we kunnen uitbouwen naar meer en beter. Een fysieke klok, met digitale ondersteuningsmogelijkheden is daarvoor belangrijk. Naar wij menen voor de hele branche en de gehele keten. Laten we de klok en de bloemist koesteren, want daarmee doen we de gehele sierteeltbranche een groot plezier.

Vereniging Bloemist Winkeliers
Marco Maasse – Algemeen directeur

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant