Afbeelding
Foto: FPC Tulp

Marktbezoek FPC Tulp Boedapest, Bratislava en Wenen

Algemeen

FPC Tulp bracht afgelopen week, samen met Productmanager Coen Verspeek, een bezoek aan Boedapest, Bratislava en Wenen. Het doel was een beeld te krijgen van de markt in deze regio rondom Internationale Vrouwendag. In drie dagen tijd bezocht de FPC bloemisten, supermarkten, groothandels en een kwekerij.

Wat opviel was dat de Tulp gretig aftrek vindt bij consumenten. “Bij sommige supermarkten waren we teleurgesteld dat er geen tulpen stonden, na navraag bleek dat de tulpen reeds verkocht waren”, vertelt FPC Tulp voorzitter Arjan Smit. “Bij een andere locatie waren ’s ochtends drie pallets geleverd en inmiddels waren deze zo goed als op. Terwijl we stonden te kijken werden de Tulpen door verschillende mensen gekocht.”
De prijzen liepen flink uit één van ca. €2,50 per bos in de supermarkt in Boedapest tot €2,00 per bloem in een bloemenkiosk het centrum van Wenen.

Zware tulpen
Bloemisten zijn op zoek naar assortiment en kwaliteit. Dus speciale soorten en zware tulpen geven hen de kans zich te onderscheiden van het supermarkt assortiment. Zij kunnen namelijk niet concurreren met de ‘standaard’ bos tulpen in de supermarkt.De verkopen rond Internationale Vrouwendag lijken gemiddeld genomen goed geweest. Eigenlijk gold dat voor alle bloemen en zeker ook voor tulpen. “We zien dat ook in de huidige prijsvorming,” vult Coen Verspeek Productmanager Tulp en Lelie aan. “De verkopen zijn goed geweest en we zien dat de vraag naar tulpen daarom op een goed niveau blijft.”
“Het marktbezoek gaf ons een compleet beeld van de kansen in de genoemde landen. Vooraf kregen we van Royal FloraHolland een landenrapport met informatie over demografische opbouw, economische ontwikkeling en keteninformatie. Hierdoor waren we goed voorbereid op deze reis”, zegt Arjan Smit. “Kers op de taart was uiteraard de ontmoeting met Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima!”

Nederlandse ambassade
Het marktbezoek van Royal Floraholland is een samenwerking geweest met de Nederlandse Ambassade in Boedapest. “Zij hebben meegedacht met het programma en ons de weg gewezen op locatie, dit is echt een top samenwerking die we ook bij onze andere marktbezoeken zullen continueren.”
Coen Verspeek is groot voorstander van marktbezoeken en gaat zelf in september weer mee naar Polen. “Een marktbezoek geeft je veel informatie, maar ook veel inspiratie. Ik merk dat kwekers vol energie terugkomen en veel kansen zien om met hun product aan de slag te gaan”

Afbeelding

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant