Afbeelding
Foto: RFH

Eerste column Steven van Schilfgaarde in 2023

Algemeen

De eerste column van 2023 vanuit het management van RFH is die van de CEO Steven van Schilfgaarde. Enkele highlights.

2022
- Uiteindelijk is de omzet op onze marktplaats op de valreep toch door de grens van 5 miljard euro gegaan. Dat is pas de tweede keer in de historie, maar het eindresultaat is toch bijna 600 miljoen minder dan in het jaar ervoor.
- We zien helaas dat het prijspunt in de grote retail (lees: supermarkten) niet omhoog gaat. Dat betekent dat de consument voor hetzelfde bedrag minder bloemen per bos krijgt. Ook de kwaliteit van bloemen en planten is in dat kanaal een punt van zorg. Het is in het belang van de hele sector dat de reële waarde van bloemen en planten terugkomt in de prijs. Als dat niet gebeurt, is er straks voor kwekers geen droog brood meer te verdienen, met alle gevolgen van dien.

2023
- Vanuit de Ledenraad wordt vormgegeven aan de coöperatie van de toekomst. Dat moet in het komend half jaar leiden tot nieuwe bindingsvormen in combinatie met nader in te vullen gebruikerspakketten.
- We willen toe naar een nieuw ritme voor de sector. Het is niet langer houdbaar om standaard om zes uur te starten met veilen en vervolgens binnen een paar uur de producten bij de klant af te leveren.

Mooie toekomst
Van Schilfgaarde: “Ik zie volop kansen voor iedereen in de sector om in te spelen op de uitdagingen waar we voor staan. Onvoorspelbaarheid hebben we zelf niet in de hand. Maar als we er in slagen om als sector samen te werken om de consument te verleiden een meer reële prijs voor bloemen en planten te betalen, de puzzel op te lossen die leidt tot een nieuw ritme in de sector en daarnaast stappen zetten in verdere digitalisering, ben ik ervan overtuigd dat we met elkaar een mooie toekomst tegemoet gaan.”

Lees de hele column op de site van RFH.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant