Jan Willem de Vries
Jan Willem de Vries Foto: WUR

We willen geen sponsoring... maar betrokkenheid

Algemeen Column

Het was november 2014 dat de Businessunit Glastuinbouw & bloembollen samen met 25 toonaangevende bedrijven “Club van 100” zijn gestart. De naam van de Cv100 was geleend vanuit de sportkantine voor dit initiatief. Het was een werktitel die op een gegeven moment zo ingeburgerd was dat de leden hebben besloten hebben het zo te houden. Wel is toen gevraagd om een Tagline, een zin wat verduidelijkt wat de Cv100 doet en voor staat. Dat is uiteindelijk geworden “Leading in Horticultural Innovation”. 

Nu 7,5 jaar na de start van het initiatief is het goed om te zien dat het enthousiasme, verantwoordelijkheidsgevoel en de betrokkenheid van de leden nog steeds heel groot is. Inmiddels staat de teller op meer dan 90 leden. Net als bij elke ‘Club’ is het zo dat er leden om moverende redenen opzeggen. Dat kan bijvoorbeeld zijn dat bedrijven besluiten om samen te gaan en als één door te gaan, de bedrijfssituatie dermate is veranderd dat men om financiële redenen moet stoppen. De eerlijkheid gebied ook te zeggen dat het een enkele maal is voorgekomen dat de reden was, dat het initiatief niet brengt wat men ervan gedacht had. 


Magneet

Wat we in het begin hoopten te bereiken is op dit moment een beetje aan de gang. De Club van 100 is als een magneet gaan werken. Het komt steeds vaker voor dat bedrijven ons vragen of ze mogen aansluiten, iets waar we natuurlijk heel erg trots op zijn en iets wat eigenlijk ook wel een beetje logisch is. Immers, wij willen als Businessunit onze leden voorsprong geven in nieuwe kennis. Nu we naar een aantal jaar een aardige portfolio hebben met onderzoeksresultaten, waar alleen leden in eerste instantie over kunnen beschikken, en dan heb ik het niet alleen over kennis maar ook over het gebruik van modellen, worden we steeds vaker actief benaderd. Een greep uit het werk van de Cv100 zijn een aantal tools waar de leden over kunnen beschikken en welke door de businessunit up to date worden gehouden zijn de bemestingsadviestool 2.0, Uitstralingsmonitor, Dataproject. 

Praktijkproef

De bemestingsadviestool 2.0 wordt op dit moment gebruikt in een praktijkproef waarbij ionspecifieke sensoren worden gebruikt. Binnen dit project is het naar verwachting mogelijk de behoefte van het gewas per dagdeel in beeld te brengen. Vervolgens kan snel en per element worden bijgestuurd. Hierdoor kan de uitstoot van meststoffen omlaag en kan mogelijk teeltvoordeel worden behaald in de vorm van productie of kwaliteit. Met de uitstralingsmonitor simuleer je de gevolgen van uitstraling/ instraling voor het verticale temperatuurprofiel in je gewas en voor de gewasverdamping in verschillende lagen van het gewas. Met de software van het dataproject is het mogelijk om data van verschillende dataleveranciers binnen te halen, te uniformeren en te gebruiken voor het parametreren van onze modellen KASPRO en INTKAM. 

3D Kasmodel

Op dit moment wordt er binnen een Cv100 project heel hard gewerkt aan een 3D kasmodel. Dit project heeft als doel om meer fysisch inzicht in het 3D klimaat (RH, T, CO2) in kas en gewas als gevolg van het gebruik van diverse installaties door de tuinder (verwarmen, koelen, ventileren/ventilatoren, schermen, insectengaas) te verkrijgen. Binnen dit project is een 3D kas simulatiemodel inclusief teelt en gebruikelijke klimaat installaties ontwikkeld, zijn parameters vastgesteld en gevalideerd. De uitkomst van het project laat zien dat het gebruik van bepaalde klimaatinstallaties, acties en uitrusting (bijvoorbeeld meerdere ventilatie groepen, compartimentering, gebruik van luchtblazers) invloed heeft op de homogeniteit van het kasklimaat. Dit is vergeleken met een referentie scenario tijdens een koude en winderige nacht als één van de scenario’s waarbij grote klimaatvariaties te verwachten zijn. 

Voorsprong

Nederlandse bedrijven hebben internationaal gezien een voorsprong in kennis en ervaring op tuinbouwgebied. Telers, universiteiten en onderzoekscentra vanuit alle werelddelen kloppen aan bij Nederlandse bedrijven die actief in de tuinbouw. Deze voorsprong danken we aan onderzoek en innovatie uit het verleden. Het onderzoek waar de Businessunit zich mee bezig houdt staat aan de basis van innovatie het is dus o, zo belangrijk om hiermee door te gaan. Nieuwe kennis ontwikkelen voor problemen die op dit moment nog niet worden gevoeld is niet eenvoudig. Vaak zijn het onderwerpen welke nog niet direct toepasbaar zijn en welke om een lange termijnvisie vragen. Het zijn de onderwerpen waar de Cv100 mee bezig is.

Cv100 Netwerk

En dan heb ik het nog niet gehad over de kracht van het Cv100 netwerk. De Cv100 komt door het jaar regelmatig bijeen een belangrijk doel is hierbij het leggen en onderhouden van de contacten. Het idee achter het netwerk is dat we de bedrijven die al dan niet competitief in de markt bezig zijn met elkaar in contact brengen, met elkaar uitzoeken aan welke vraagstukken er gewerkt zou moeten worden en wat gemeenschappelijke problematieken zijn en waar aan pre-competitief gewerkt zou moeten worden. Maar natuurlijk ook om kennis, informatie en contacten met elkaar te delen. Dit vanuit wederzijds respect en vertrouwen en bewust bezig zijn met wat jij zelf de ander te bieden hebt. Want lid zijn van de Cv100 betekent wel dat je actief betrokken moet zijn door deel te nemen aan begeleidingscommissies onderzoek en het bezoeken van inloopdagen en er uithaalt wat er voor jou inzit. Doe je dat niet dan gaat het op sponsoren lijken en dat is iets wat we zeker niet willen als businessunit Glastuinbouw & bloembollen. 

Jan Willem de Vries
Wageningen University & Research
Business Unit Glastuinbouw

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant