Logo bloemenkrant.nl
Foto: greenport aalsmeer

Optimalisatie en verduurzaming door bedrijfsverplaatsing

Als alles volgens planning verloopt, verhuist Van Klaveren Plant in augustus 2022 met een deel van de productie naar een nieuwe locatie aan de Hoofdweg 127 in De Kwakel. Met de verplaatsing centraliseert de hortensiakwekerij zijn activiteiten, de nieuwe locatie grenst direct aan de huidige tweede productielocatie van het bedrijf. Directeur-eigenaar Ard van Klaveren: “Doordat we dadelijk feitelijk vanuit één grote locatie kunnen werken, kunnen we met minder hectare dezelfde productie telen én een stap zetten naar gasloos telen.”

Op het moment dat Ard van Klaveren in 2019 de kans krijgt om het land van zijn buren aan de Hoofdweg 127 aan te kopen, aarzelt hij geen moment. Hoewel onverwacht, realiseert hij zich dat het dé kans is om zijn bedrijf, die op dat moment bestaat uit twee vestigingen, te optimaliseren en zoveel mogelijk te verduurzamen. Hij neemt, mede ingegeven door de coranacrisis, drie jaar de tijd om van planvorming tot realisatie te komen. Van Klaveren: “Ik had twee hoofddoelstellingen: ik wilde onze logistiek optimaliseren en onze energiebehoefte op een andere manier invullen. Daarnaast heb ik ervoor gekozen om alles zoveel mogelijk zelf te begeleiden: van het uitdenken van de ideeën tot het maken van afspraken met leveranciers en dergelijke. Het proces heeft hierdoor wellicht wat langer geduurd dan gebruikelijk, maar ik heb gaandeweg veel geleerd en bewustere keuzes kunnen maken.”

Gasloos telen
Eén van die keuzes is de investering in een warmtepomp waardoor een overstap naar gasloos telen mogelijk wordt. Van Klaveren: “Ik had nooit gedacht dat gasloos telen voor ons product – hortensia is een zogenaamde koude teelt – rond te rekenen was. We gebruiken immers maar vier kuub gas per vierkante meter. Maar de terugverdientijd bleek op tien jaar te liggen en met de huidige energieprijzen is dat al teruggebracht tot zeven jaar.” Naast een warmtepomp heeft Ard nog een aantal duurzame maatregelen genomen. Zo wordt de loods voor een deel herbouwd met gebruikte materialen, wordt regenwater ondergronds opgeslagen en heeft Ard geïnvesteerd in automatisering van een deel van zijn productieproces.

Breedste assortiment
Mede door deze maatregelen en door de optimalisatie van het logistieke proces kan Van Klaveren vanaf augustus dezelfde productie draaien met een halve hectare minder grond. Van Klaveren: “We zijn niet de grootste hortensiateler in Nederland, maar wel degene met het breedste assortiment en de breedste klantenkring. We veredelen, telen hortensiaplanten en stekken voor de snijbloementeelt. Door de verplaatsing van ons oude bedrijf, de locatie waar mijn ouders in de jaren zeventig van de vorige eeuw begonnen zijn, naar de nieuwe locatie kunnen we onze processen optimaliseren en ons in de breedte blijven ontwikkelen. We zijn bijvoorbeeld ook gestart met de opbouw van een showtuin waar we nieuwe soorten kunnen testen en klanten kunnen ontvangen.”

Samenwerking met Greenport Aalsmeer
Met de veiling op een steenworp afstand bevindt Van Klaveren Plant zich midden in het hart van Greenport Aalsmeer, met wie Van Klaveren op een prettige manier samenwerkt. Dat binnen Greenport Aalsmeer overheden, onderwijs en het bedrijfsleven samenwerken aan het tuinbouwcluster, ervaart Ard als een toegevoegde waarde. Van Klaveren: “De medewerkers van Greenport Aalsmeer hebben in ons in de personen van Dave Vlaming en Ronald van den Breevaart meerdere malen goed geholpen. Op het moment dat onze aanvraag voor onze bouwvergunning vertraging opliep, hebben ze ons in contact gebracht met de juiste mensen binnen de gemeente. Daarnaast hebben ze ons geattendeerd op de mogelijkheid om een POP3-verplaatsingssubsidie aan te vragen en – daar waar we vragen hadden – ons op weg geholpen. Daar ben ik blij mee.”

Imago sector verbeteren
Ard van Klaveren zou graag zien dat de regio Aalsmeer beter op de kaart gezet wordt en ziet daar een stevigere rol weggelegd voor Greenport Aalsmeer. Van Klaverten: “Greenport Aalsmeer is een merk met een grote naamsbekendheid. We kunnen die naamsbekendheid in mijn optiek nog veel beter benutten door ons sectorverhaal nog meer uit te dragen naar de maatschappij en naar potentiële werknemers. Er zijn bijvoorbeeld maar weinig mensen die bijvoorbeeld weten hoe snel we aan het verduurzamen zijn. Wat mij betreft mag Greenport Aalsmeer daar nog wel meer tijd en energie in steken.”

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden