Afbeelding
Foto: BK

OFA

Algemeen Column

Terwijl sommigen vinden dat Royal FloraHolland digitaal te hard loopt, gaat het enkele grote rozenkwekers niet snel genoeg.

Daarom stichten zij dit jaar de Online Flower Auction (OFA). RFH moest gas terug nemen, maar daar zijn de initiatiefnemers van OFA het niet mee eens. Met een eigen veiling betreden zij, net als RFH, een digitaal strijdperk. En meer spelers willen dat doen. Als regelrechte concurrenten van de nu vrijwel monopolist in dit land zijnde coöperatie.
Volgens Berg Roses zegden grote handelshuizen, zoals DFG, steun voor OFA al toe. Dat zou een nieuwe ontwikkeling zijn, want juist die klanten kopen liever rechtstreeks en waren altijd tegen de klok, waarvan OFA zich - in digitale vorm - bedient.
Decennia geleden deed de eerste digitale veiling haar intrede: Tele Flower Auction (TFA). Uit nood in allerijl geboren, omdat reguliere veilingen importen van buitenlandse producten weigerden in de maanden dat ze die niet nodig hadden. Alsof kwekers in Kenia daar rekening mee konden houden en niet het hele haar door wilden afzetten. Die onzinnige beslissing duurde niet lang, maar TFA als concurrent was er wel. Ik hoor Niels van Beek, een der oprichters, nog zeggen: “Het blijkt niet zo moeilijk een veiling op te zetten; in drie maanden hadden wij de zaak rond.” Eigenlijk was TFA een voorloper, ook door het leveren van adequate foto’s bij elke partij die naar haar complex in Amstelveen kwam. Digitale systemen ontwikkelden zich sinds dat simpele begin snel. Maar ook toen waren rozen een hoofdartikel.

Johan Th. Bos
Johan Th. Bos, redacteur van de Bloemenkrant, geeft in zijn columns zijn mening over de sierteelt.


Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant