Logo bloemenkrant.nl
Foto: Melinda-lou v/d Linden
Column

Bezorging

Als consument, deze keer. Voordat ik wéér in een van de elf bezorgdiensten trapte, bedacht ik voor een naaste op Urk iets anders.

Had contact gehad met een daar gevestigde artistieke bloemist, Wim Jonker van ‘t Karrewiel, maakte geld over aan zijn bedrijf en vertelde wat ik wilde. Deed ik ook in andere plaatsen. Doorgaans word ik door daar bekend zijnde bloemen minnenden naar een winkel gestuurd. Natuurlijk gaat het sneller via digitale bezorgdiensten.
Toen internet nog niet bestond, was alleen Fleurop in die markt actief voor de leden van de Vereniging Bloemist-Winkeliers. Men kon een bloemenwinkel binnen stappen en vragen om een boeket ergens te bezorgen, waarna de winkelier er voor zorgde. Overigens gold dan wel dat hij een vijfde van de prijs zélf kreeg, zodat de consument eigenlijk minstens twintig procent betaalde die nooit bij het boeket kwam. Persoonlijk regelde ik verre cadeaus altijd via de winkel van arrangeur Johan (Zoni) Weiss in Amsterdam, die wel wist waar goede bloemisten zaten en daar dan zaken mee deed. Digitalisering heeft gemaakt dat ik nu kan kiezen uit tal van elkaar beconcurrerende diensten. De consument wordt geacht dat te doen op basis van plaatjes. Als hij later werkelijke foto’s krijgt toegezonden van de cadeau-ontvanger, ziet hij doorgaans het geleverde boeket dat niet lijkt op wat hem was voorgeschoteld en hij ook teveel heeft betaald.
Deed mij denken aan KOA, waartoe ervan balende handelaren worden gedwongen. Zij kopen ook via plaatjes. Digitalisering loopt bij de veiling nu eenmaal ver vooruit op de realiteit...

Johan Th. Bos
Johan Th. Bos, redacteur van de Bloemenkrant, geeft in zijn columns zijn mening over de sierteelt.


Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden