Logo bloemenkrant.nl
<p>V.l.n.r. Vivien Zweekhorst projectleider en Peter Rodenrijs productmanager.</p>

V.l.n.r. Vivien Zweekhorst projectleider en Peter Rodenrijs productmanager.

(Foto: )
Growers pride

Cyclaam verlegt focus naar buiten

Het collectieve promotieproject dat vorig jaar met ruime meerderheid werd aangenomen heeft ervoor gezorgd dat de cyclaam uit de kast is gekomen en zijn focus meer naar buiten heeft verlegd. Inmiddels spreekt men niet meer van outdoor product, maar van Cyclaam Garden.

“Evenals de meeste bloeiende planten, heeft ook de cyclaam zich hersteld”, zegt Peter Rodenrijs, Royal FloraHolland productmanager Bloeiende Planten. “Daar ging wel iets aan vooraf, want van week 4 tot week 22 ontwikkelde de prijsvorming van planten totaal zich positief, om vervolgens van week 22 tot week 32 te dalen tot iets onder het niveau van 2020. Vanaf week 32 zijn de prijzen weer hoger. Het product cyclaam gaat ook goed met vanaf week 27 tot nu een prima prijs en het blijft natuurlijk spannend wat het laatste kwartaal zal doen. Voor cyclaam zijn september, oktober en november immers de belangrijkste maanden. De aanvoer, van week 27 t/m week 40 bedroeg in 2019 negen miljoen planten, in 2020 acht miljoen en dit jaar weer negen miljoen.”

Cyclaam Promotieproject

Een mooie ontwikkeling is dat cyclaam sinds vorig jaar de hoofdrol speelt in een driejarig collectief promotieproject dat breed gedragen wordt door het cyclamenvak. Zowel Royal FloraHolland als Glastuinbouw Nederland hebben bijgedragen aan de totstandkoming hiervan. Met name kwekers nemen deel in de promotiecommissie met Vivien Zweekhorst als projectleider vanuit Royal FloraHolland. “Cyclaam is een multifunctioneel product dat zich van zijn beste kant laat zien. De product specifieke promotie richt zich voor 75% op outdoor en 25% op indoor. Aan het Cyclaam Gardenproject hebben ook alle veredelaars financieel een steentje bijgedragen.”

Duurzaam product

Het promotieplan voorziet volgens Zweekhorst ook in nieuw fotomateriaal met cyclaam in verschillende stijlen. Deze beelden worden veelvuldig via social media verspreid, bijvoorbeeld om te laten zien wat een geweldig buitenproduct cyclaam is op het balkon of in de tuin. “Als indoorproduct is cyclaam al langer bekend, maar dat cyclaam het ook geweldig doet in de tuin is minder bekend. Een schaal vol is al snel een echte blikvanger en een klein nachtvorstje kan deze vrolijke plant wel hebben. Kwekers zoeken marktverbreding met dit project. Dat gaat zeker lukken!”

Gemengd

De aanvoer is voor 97% gemengd met kleuren van wit tot felrood, lila en diep paars. Het nieuwe Garden logo draagt bij aan herkenbaarheid. Kwekers kunnen dit vrij gebruiken. De teelt vraagt weinig energie wat cyclaam onder de duurzame teelten plaatst. Ook zijn sinds juli de aanvoercodes aangescherpt waardoor de aanvoer voor binnen en buiten cyclamen beter inzichtelijk is.

Quality Block

Na Nederland zijn Italië, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk de grootste afzetlanden. “Kwaliteit voor de klok blijft belangrijk. Daarvoor wordt op dit moment bekeken of cyclaam ook thuishoort in het Royal FloraHolland Quality Block. Hierin past alleen de allerbeste kwaliteit die vier dagen per week moet worden aangevoerd. Voordeel is dat cyclamen in dit blok vooraan de groep worden geveild. Van alle cyclamen wordt 28% via de veilingklokken verhandeld. Op noviteitengebied gedraagt cyclaam zich momenteel vrij rustig, maar het actuele handelsassortiment is prachtig”, aldus Rodenrijs.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden