Cor Middelkoop, productmanager RFH. Door Wilma van Velzen.
Cor Middelkoop, productmanager RFH. Door Wilma van Velzen.

Consument geniet van Phalaenopsis

Algemeen Growers pride

De populariteit van Phalaenopsis neemt weer toe. Tweetakkers met potmaat 12 cm zijn goed voor de grootste aantallen en deden in het afgelopen voorjaar zomaar 6 euro. Dit is ongekend, maar bewijst wel dat de consument bereid is voor zo’n mooie potorchidee in de buidel te tasten.

“Elk nadeel heeft zijn voordeel”, zegt Cor Middelkoop, Royal FloraHolland product manager Pot-Orchidee. “Die uitspraak is op Phalaenopsis van toepassing, want de afgelopen coronaperiode was voor dit product een zegen. Vorig jaar maart kwam tijdens de eerste lockdown de handel abrupt tot stilstand. Begin mei volgde een herstel en werd vorig jaar vanaf Moederdag de draad weer opgepakt. Na minder goede jaren zoals 2018 en 2019 waarin groene planten de voorkeur kregen, nam de vraag weer toe. Inmiddels is Phalaenopsis in het winkelschap in de supermarkt weer helemaal terug in het assortiment. Dit bleek meer dan alleen even makkelijk scoren. Een grotere vooruitgang gebaseerd op de veranderde mindset van de consument die Phalaenopsis weer een leuk product vindt.”

Derving niet te hoog
Dit heeft volgens Middelkoop meerdere oorzaken. Immers, ook het innoverende gehalte krijgt een hoge waardering en daarnaast geeft productievermindering altijd een positief effect op de prijsvorming. “Hoewel van de Phalaenopsis vijfentachtig procent directe handel betreft, zien we productiemutaties in het aanbod terug op de klok. Ofwel, schaarste voor de klok zet de prijs in de plus en is een signaal van hoe de handel ervoor staat. De populariteit van Phalaenopsis neemt toe en daarom moeten we af van het idee dat de supermarkt slecht zou zijn voor het product. Alleen heeft een jaar lang coronamaatregelen ons geleerd dat er best wel wat te verdienen valt zolang de derving niet te hoog is. Hiervoor zouden we alle problemen die we in de keten tegenkomen moeten tackelen.”

Bewustwording
Een stukje bewustwording heeft in die richting bij de supermarkten al plaatsgevonden waarbij met het verbeteren van orchideepresentaties in het bloemen- en plantenschap al een flinke slag is gemaakt. Dit zorgt ervoor dat het verkooppotentieel optimaal wordt benut. Collega Fred van de Oever van het Team Retail Services heeft in opdracht van Orchidee NL met handelsondersteunende activatieprogramma’s op de winkelvloer in Nederland, Duitsland, Zweden en Spanje een mooie basis gelegd. Europa breed moet hier verder naar gekeken worden.

Signalen
Een goed jaar voor Phalaenopsis was 2017 toen alle feestdagen in het voorjaar elkaar mooi opvolgden en niet samenvielen. “Volgend jaar is dat ook weer. Als we de prijsstijging van het afgelopen voorjaar erbij nemen zou een goede adviesprijs gevonden moeten worden op de prijslijn 2017-2021. Rekening houdende met een hogere kostprijs die veroorzaakt wordt door meerdere factoren. We hebben geleerd van voorgaande jaren en daarom genoemde signalen niet te negeren. Echt minder produceren en meer marktgericht is het devies om de broze balans te behouden. Zolang Phalaenopsis dat voor de klok wordt gebracht rond 12% tot 15% is, blijft de prijs gezond. Het excessenbeleid heeft gezorgd voor meer stabiliteit. Het aandeel Exclusieve Orchideeën bleef helaas achter. Deze groep potorchideeën kon minder in de slipstream mee.”

Productdag Pot-Orchidee
Intussen kijken Cor en Kevin van Embden, die samen het Team Pot-Orchidee vormen, uit naar 25 november wanneer de Productdag Pot-Orchidee staat geprogrammeerd in FloriWorld Aalsmeer.

Prachtige Phalaenopsis.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant