Royal FloraHolland Productmanager Dirk van Vuurde.
Royal FloraHolland Productmanager Dirk van Vuurde.

Chrysant weet de markt te imponeren

Algemeen Growers pride

In een prachtige diversiteit weet de chrysant de markt te imponeren. Troschrysanten, santini’s en geplozen chrysanten, allemaal zijn ze beeldschoon en gewild bij de consument.

DOOR WILMA VAN VELZEN

“Chrysant doet het goed” zegt Royal FloraHolland Productmanager Dirk van Vuurde die naast Alstroemeria ook het product Chrysant onder zijn hoede heeft. “Zeker als je bedenkt dat chrysant vorig jaar maart in eerste instantie zwaar getroffen werd door de coronacrisis. De Nederlandse chrysant is een echt exportproduct, waarvan in normale situaties slechts een klein deel in Nederland blijft. De rest van de geproduceerde chrysanten wordt geëxporteerd. Die markt viel bij aanvang van de coronacrisis van de ene op de andere dag helemaal weg. Dit had veel doordraai tot gevolg en wat er nog verkocht werd ging weg voor hele lage prijzen.”

Minder aanvoer

De onzekerheid over hoe lang het allemaal zou gaan duren heeft er volgens Van Vuurde toe geleid dat verschillende aanvoerders besloten minder of zelfs helemaal niet meer te planten.

“Eveneens het prijsherstel van chrysant duurde langer dan bij veel andere producten, maar zodra de vraag weer aantrok stegen de prijzen weer snel. Dit kwam mede doordat er op dat moment ook aanzienlijk minder aanvoer was omdat er minder was aangeplant.”

Hogere prijs

“Ook in 2021 doet de chrysant het tot nu toe goed. Over de gehele productgroep ligt de aanvoer tot nu ongeveer 20% hoger met een 6,5% hogere gemiddelde prijs ten opzichte van 2020. Omdat 2020 wel een raar jaar was vergelijk ik ook altijd even met 2019, want ten opzichte van 2019 blijft het aantal stuks nog wel iets achter. De verwachting is dat dit met de huidige aanvoer voor het eind van het jaar ruim wordt ingehaald. De gemiddelde prijs ligt wel een flink stuk hoger dan in 2019.”

Uitbreiding areaal

De exportverdeling is redelijk stabiel, hoewel het wel even spannend was hoe het zou gaan lopen na de Brexit. Vooralsnog gaat nog steeds het grootste gedeelte van de Nederlandse chrysanten naar het Verenigd Koninkrijk, gevolgd door Rusland en Duitsland.
Het areaal van de chrysantenteelt in Nederland is na een flinke krimp in 2018 weer aan het groeien. “In 2021 verwachten we een uitbreiding van tussen de 15 en 20 hectare. Het totale areaal Nederlandse chrysanten komt dan op ongeveer 475 hectare.”

Afrika

“De verdeling troschrysanten (ongeveer 65%), santini’s (ongeveer 25%) en geplozen chrysanten (ongeveer 10%) is de laatste jaren daarentegen stabiel. Ook in Afrika is het areaal chrysanten iets gegroeid.

En waar voorheen de chrysantenteelt vooral in Zuid Afrika plaatsvond wordt er nu ook in Kenia geproduceerd. Op het gebied van duurzaamheid doet de productgroep Chrysant het overigens ook goed. 66% van alle chrysanten aanvoerders is gecertificeerd (96% stuks) en daarvan is 39% FSI-proof (73% stuks).”

Chrysantenfeestje

“Als het van Mark Rutte en Hugo de Jong mag, wordt 19 november weer een echte fysieke Productdag Chrysant georganiseerd. Dit wordt dan weer een echt chrysantenfeestje voor kwekers, klanten en veredelaars met een heel interessant en leuk programma waarbij ook de inwendige mens niet wordt vergeten. Verdere details hierover worden binnenkort nog per mail met alle betrokkenen gedeeld.”

De chrysant doet het goed.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant