Logo bloemenkrant.nl
Foto: bloomon / brand-dept

Britse online bloemist Bloom & Wild neemt Nederlandse bloomon over

De Britse online bloemist Bloom & Wild neemt zijn Nederlandse branchegenoot bloomon over. Na de overname blijven beide merken bestaan. bloomon heeft een sterke marktpositie in de Benelux en Denemarken en Bloom & Wild in het Verenigd Koninkrijk. Beide groeien hard in Duitsland.

Door het samengaan van beide ondernemingen ontstaat de grootste Europese online speler - actief in 8 landen - in het bezorgen van bloemen en kamerplanten. Voor dit boekjaar worden 8 miljoen bezorgingen en een gezamenlijke omzet van circa 250 miljoen euro verwacht.

Korte keten

Sinds de oprichting in respectievelijk 2013 en 2014 hebben Bloom & Wild en bloomon de bloemensector opgeschud met onder meer een korte keten, directe samenwerking met kwekers, een herkenbare stijl en een vernieuwend en onderscheidend assortiment. Duurzaamheid is een speerpunt voor beide ondernemingen, waarbij een neutrale impact op het milieu het streven is. Aron Gelbard, medeoprichter van Bloom & Wild, blijft CEO en bloomon-oprichters Bart Troost en Patrick Hurenkamp worden respectievelijk Chief International Officer en Chief Innovation Officer. “We combineren twee spelers met een sterk disruptief karakter en gedeelde waarden. Beide organisaties hebben de ambitie om de klantervaring steeds verder te verbeteren door de toepassing van technologie en data. Met onze kennis, ervaring en netwerk hebben wij alles in huis om onze positie als marktleider in Europa verder te versterken”, aldus Gelbard.

Sterk complementair

“We zijn sterk complementair, zowel in geografische aanwezigheid als in producten en diensten. Zo heeft bloomon bijvoorbeeld veel ervaring met het abonnementsmodel en het kopen van bloemen voor jezelf, terwijl Bloom & Wild excelleert met een breed cadeau-assortiment als losse verkoop en een sterke app. Door een kruisbestuiving van expertise, kwekerrelaties en technologie in de supply chain gaan wij elkaar over de hele linie versterken”, aldus Troost. Naar verwachting realiseert de combinatie in het fiscale jaar dat eindigt in maart 2022 een omzet van circa 250 miljoen euro. In januari haalde Bloom & Wild nog 75 miljoen Britse pond - zo’n 88 miljoen euro - op in een nieuwe investeringsronde die werd geleid door General Catalyst en waaraan ook Index Ventures deelnam. Zowel bloomon als Bloom & Wild zijn al enige tijd winstgevend.

Structureel investeren in beide merken

bloomon kondigde in 2020 een koerswijziging aan: van abonnementenservice naar online bloemist. Zo werd de online ‘floral shop’ gelanceerd waarin - naast de abonnementen - alle verse bossen en luxe droogbloemen eenmalig te bestellen zijn. Troost: “Door de overname van bloomon door Bloom & Wild kunnen we inzetten op internationale expansie en tegelijkertijd structureel blijven investeren in onze propositie. We blijven dat net als Bloom & Wild doen onder hetzelfde merk en met dezelfde mensen.”

Fotobijschrift: Patrick Hurenkamp en Bart Troost, bloomon.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden