Groene kamerplanten nog steeds trendy
Logo bloemenkrant.nl
<p>Productmanager Tim van der Kooi.</p>

Productmanager Tim van der Kooi.

(Foto: )
Growers pride

Groene kamerplanten nog steeds trendy

Groene kamerplanten zijn nog steeds ontzettend trendy. Zo doet de jaarlijks terugkerende promotieactie ‘Kerstboom eruit, kamerplant erin’ het nog altijd goed en gaf het vele thuiswerken vanwege de corona de afzet van groene kamerplanten een extra boost.

DOOR WILMA VAN VELZEN

“De belangstelling voor Groene kamerplanten neemt nog steeds toe”, zegt Tim van der Kooi, die als de nieuwe productmanager Groene kamerplanten direct na de jaarwisseling van start ging. “Ik ben al zo’n acht jaar actief in de sierteeltsector, waarvan de afgelopen vijf jaar bij Royal FloraHolland. De verschuiving naar de productgroep Groene kamerplanten spreekt mij bijzonder aan, vooral omdat ik dit een zeer interessante markt vind.
Bovendien sta ik er als natuurmens helemaal achter dat je met groene kamerplanten de natuur in huis haalt. Het is een prachtig product om mee te werken.”

Online of telefonisch

Intussen kijkt de nieuwe productmanager ernaar uit samen te werken met de kwekers en hen middels onze dienstverlening meer inzichten te bieden in de markt. “Het bezoeken van kwekers op locatie is alleen even niet mogelijk vanwege de corona maatregelen. Maar vanuit het productteam Groene kamerplanten proberen we wel zoveel mogelijk online of telefonisch contact te houden met de kwekers. Zodra het weer mag zullen we zeker weer bij hen bezoek gaan. De nauwe samenwerking met de Royal FloraHolland Product Commissie (FPC) speelt hier eveneens een belangrijke rol.”

Groei

“Ongetwijfeld gaat 2020 de boeken in als een bijzonder jaar dat gedomineerd werd door de corona pandemie. Hierdoor gingen zowel in het voorjaar als aan het einde van het jaar het merendeel van de belangrijke afzetlanden en strategische verkooppunten op slot. Maar ook zorgde het ervoor dat veel mensen gingen thuiswerken en niet op vakantie gingen. Dit stimuleerde een heel nieuwe trend om het thuis extra gezellig te maken, wat een positieve impact had op de verkoop van kamerplanten. Sinds 2018 zitten de groene kamerplanten als trendy product al in de lift en zette die groei door ondanks alle corona problematiek. De wereld op zijn kop, in meerdere opzichten. Want ook vertoonde de maand juli bijvoorbeeld een flinke plus in de prijsvorming van onder andere kamerplanten.”

Positief

Over de kwaliteit weet Van der Kooi te melden dat deze over het algemeen erg goed is. “Wellicht doordat groene kamerplanten steeds vaker zwaarder worden geteeld. Overigens hebben de groene kamerplanten in de productgroep planten een groot aandeel. Binnen Royal FloraHolland zijn ook hier de kernlanden de belangrijkste exportlanden. Kijken we naar de toekomst dan blijft ook bij de groene kamerplanten duurzaamheid een belangrijk thema. Nu al zie je dit terug in steeds meer duurzame verpakkingen en goed houdbare planten. Groene planten zijn nog steeds trendy.

Thuiswerken

Ik verwacht dat consumenten ook na corona structureel meer zullen thuiswerken wat nieuwe kansen biedt. Kleed je thuiswerkplek aan met een mooie groene kamerplant zou zomaar eens de volgende promotieslogan kunnen zijn. Ja, de toekomst ziet er positief uit voor de Groene kamerplanten.”

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden