Diamond Red.
Diamond Red.

Vraag kleine potmaat anthurium zet door

Algemeen Growers pride

In de potanthuriums is het opvallend dat de vraag naar kleinere potmaten blijft doorzetten. Vanuit de veredeling werd hier eerder fors op ingezet.

DOOR WILMA VAN VELZEN

“Ondanks de groei van 20% in volume in deze potmaten heeft deze verschuiving geen negatief effect op de prijsvorming” zegt Mark Zijlstra, Royal FloraHolland productmanager potanthurium. “We zien ook dat de planten die op deze potmaten worden gekweekt van steeds hogere kwaliteit zijn. De variatie in kleuren en bloemtypen neemt toe, waardoor voor iedere consument wel een geschikte potanthurium te koop is.”

Bewogen jaar

Terugblikkend stelt Zijlstra dat 2020 zoals bij de meeste productgroepen ook voor potanthurium een bewogen jaar was. “De verkoop ging vlot van start. Tot week 10 lagen we voor op schema, waardoor er schaarste heerste. Door de corona viel de vraag volledig terug, mede omdat de Anthurium traditiegetrouw veel voor Italië wordt verkocht. Na week 17 trok de verkoop weer aan, waarbij de prijzen door de beschikbare volumes eerst achterbleven maar later op een hoger niveau bleven hangen. Hierdoor lopen we nu zo’n 5% in volume voor met een vergelijkbare middenprijs als in 2019.”

Verschuiving

Van alle potanthuriums wordt 95% in Nederland geproduceerd, wat alleen nog maar zal toenemen. De aanvoerders zijn traditioneel vooral gericht op de groothandel, met maandelijks vrijwel gelijke aantallen. “Sinds enkele jaren zien we hierin een verschuiving. Hierdoor is meer productie beschikbaar op het moment dat de vraag groter is en minder productie als vraag terugloopt. Nu vraag en aanbod beter in balans zijn, richten aanvoerders zich ook op andere segmenten. Het supermarktsegment vindt een 12cm potanthurium vaak interessanter dan een 17cm potanthurium.”

Klokaandeel

Het klokaandeel liep de afgelopen vijf jaar terug van 33% naar 25%. Vanuit de potmaten bekeken wordt vooral 12cm en 9cm weinig geveild. De vier kernlanden zijn de grootste afnemers, terwijl Italië en Spanje sterk zijn in de verkoop van grotere potmaten. Tevens zien we de afzet naar Polen en Tsjechië jaarlijks toenemen. En waar Scandinavië de afgelopen twee jaar stabiliseerde, lijkt het of hier de potanthurium is herontdekt.”
Het aantal aanvoerders is de afgelopen jaren sterk teruggelopen. “Gezien het gelijkblijvende areaal en de toenemende volumes zijn de huidige kwekers goed in staat in te spelen op de vraag. Hoewel de marktsituatie gezond lijkt, is vrije handel historisch gezien moeilijk te verkopen omdat bestaande aanvoerders zich bewust zijn van de vraag in de markt. Intussen is potanthurium binnen de bloeiende planten al jaren de derde productgroep na potroos en voor Bromelia. Maar potanthurium zou potroos nog weleens kunnen verdringen vanwege de groene plantentrend.”


Promotiecampagnes

Aanvoerders van pot- en snijanthurium werken samen op promotiegebied. Claudia Broch legt zich erop toe de promotiecampagnes goed neer te zetten. De focus ligt op Nederland en Duitsland waarvoor zowel online als offline consumenten worden gestimuleerd en geactiveerd tot aankoop. Vanuit Anthurium Info wordt in januari 2021 een grootschalige campagne gelanceerd met extra aandacht voor de unieke eigenschappen langbloeiend en luchtzuiverend. Vanuit de grote interesse voor vergroening en verduurzaming zijn luchtzuiverende planten onmisbaar.

Vraag naar kleine potmaten zet door, zegt Mark Zijlstra.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant