De roos straalt in een boeket. Foto Wilfried Overwater.
De roos straalt in een boeket. Foto Wilfried Overwater. Foto: Fotografie Wilfried Overwater

Het zijn bijzondere tijden voor de Roos

Algemeen Growers pride

Evenals bij veel andere producten zijn het bijzondere tijden voor Roos. Daarbij is het aan de enorme veerkracht van de kwekers te danken dat deze koningin onder de bloemen zich toch nog heel aardig weet te positioneren.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Royal FloraHolland productmanager Marc de Baan zegt ervan overtuigd te zijn dat er zelfs nu nog voldoende kansen zijn het product Roos naar een volgend level te brengen.
“Met behulp van ondersteunende data en een nauwe samenwerking met kwekers en klanten moet dat lukken. Ik heb dan wel zo’n twintig jaar ervaring met andere veilingproducten, maar ik weet zeker dat ik de daarbij opgedane ervaringen ook kan inzetten voor het prachtige product Roos.”

Prijsvorming

Kijkende naar de huidige stand van zaken concludeert De Baan dat de totale omzet van Roos ruim 1,5% achterligt ten opzichte van vorig jaar. “Dit komt vooral doordat er 15% minder stelen zijn aangevoerd. Daarentegen verbeterde de prijsvorming met 15,6%. Bij de trosrozen was het een ander verhaal. Daarbij leverde de geconstateerde 1% minder prijsvorming en 1,2% minder stelen een lagere omzet van 2,2% op. Het aantal stelen uit importlanden als Kenia en Ethiopië is 24% minder dan vorig jaar. Toch bleek het voor Nederlandse kwekers. Opmerkelijk is verbeterde kwaliteit van de Afrikaanse rozen in het algemeen. Dit komt het imago ten goede.”

Opkomende Europese landen

“Met een afzet van 28% heeft Duitsland thans het grootste marktaandeel. Daarna volgen respectievelijk Nederland en Frankrijk beiden met 14%. Merkbaar is het ook dat de opkomende Europese landen geleidelijk terrein winnen. In de afzet zijn de groothandel en bloemisterij nog steeds de koplopers, maar de Retail komt steeds naderbij.”

Top 3

De Top 3 Roos wordt nog steeds aangevoerd door Red Naomi, gevolgd door Avalanche en Athena.
Op het gebied van kleur blijven rood en wit de belangrijkste kleuren. Wordt hiernaar wat specifieker gekeken dan is Nederland meer georiënteerd op rood en wit met een lichte verschuiving naar kleuren.
De import is ook groot in rood maar iets minder in wit en wat meer geörienteerd op kleuren.”

Nieuw fust

Afgelopen juni heeft ook de productgroep Roos het nieuwe en efficiëntere fust Fc588 in gebruik genomen. Veilingmeester Erik Wassenaar weet daarbij aan te vullen dat inmiddels een aantal rozenaanvoerders het fust gebruikt. “Zij halen logistieke winst uit de effectievere belading die dit fust mogelijk maakt. Momenteel wordt het vooral door import aanvoerders gebruikt.”

Kansen

Bijzonder zegt De Baan het te vinden dat hoe meer kwekers, klanten en collega’s hij spreekt, hoe meer vertrouwen hij krijgt in de veerkracht van deze kwekers en de kracht van de sierteelt.
“Kansen zie ik in gezamenlijke promotie. Dit zou absoluut verstandig zijn en hierover wordt inmiddels al voorzichtig nagedacht. Eveneens zie ik kansen in verdere groei in Oost-Europese landen met het juiste assortiment, positionering en communicatie van de sterke punten van Roos.

Marktinformatie

Natuurlijk helpen Brexit en coronacrisis niet mee, maar meer dan ooit nodigt dit uit tot samenwerking en het delen van marktinformatie.”

Marc de Baan, productmanager roos Royal FloraHolland.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant