Con Amore van Kordes Rozen.
Con Amore van Kordes Rozen.

Heimwee naar de rozenfeesten

Algemeen Growers pride

Wie heeft er geen heimwee naar het rozengeweld van de beurzen? Sinds jaar en dag is dit prachtige product altijd een van de grote eyecatchers op beurzen, bazaars en andere handels- en consumenten events. Alleen dit jaar niet, omdat het Covid-19 virus oprukte en alles deed afgelasten.

De IPM Essen 2020 is een van de laatste beurzen waar het product Roos life vertegenwoordigd was met het actuele handelsassortiment en de nieuwste introducties. Voor bijvoorbeeld Kordes Roses een mooi moment om hun nieuwe en wereldwijd meest duurzame roos Con Amore® te tonen. De IPM Essen 2020 noteerde zo’n 154.000 bezoekers uit 100 verschillende landen.

Afgelastingen

In maart werden de coronamaatregelen afgekondigd en hield Keukenhof, de grootste consumentenshow die in 2019 nog 1,4 miljoen bezoekers noteerde, zijn deuren noodgedwongen gesloten. Hierdoor vond ook de jaarlijkse Rozenshow geen doorgang. Heel jammer, want het rozenvak weet hier met gemak zo’n 350 soorten rozen (NL én Import) te presenteren. Aansluitend volgde nog veel meer afgelastingen en moesten ook de Flower Bazaars van 2Dezign en de Flower Trials het ontgelden.

Najaar 2021

De hoop werd gevestigd op het najaar. Lange tijd hebben de TradeFair Aalsmeer van Royal FloraHolland, de Internationale Floriculture Trade Fair (IFTF) Expo Haarlemmermeer in Vijfhuizen en IPM Essen 2021 nog op de beursagenda gestaan. Uiteindelijk moesten ook deze beurzen zich gewonnen geven. De gezondheidsrisico’s zijn te groot, met de verwachting dat dit op korte termijn niet is opgelost. Dus wordt de focus gericht op het najaar 2021. Voorlopig nog even alles virtueel en mijmeren over de schitterende rozentoeven die de TradeFair Aalsmeer altijd sieren en het rozengeweld van de IFTF. Jan Spek Rozen die hier altijd de bezoekers bij binnenkomst overdonderd met enorme rozentoeven, alsmede de fraaie rozenpresentaties in stands van Dümmen Orange, Schreurs, De Ruiter en een veelheid van spelers uit de nationale en internationale rozenwereld.

Bloemenboodschap

Ook Bloemen Bureau Holland moest zijn plannen bijstellen. Hoewel de coronacrisis de sierteeltsector stevig in zijn greep heeft, werd de Zorg bedankt met bloemen. In de campagne ‘Sierteeltsector ‘Samen tegen eenzaamheid bij ouderen’ werden boeketten uitgedeeld en kregen Ali B. en Minister Hugo de Jonge afgelopen voorjaar deze bloemenboodschap om de actie te ontketenen. Toeval of niet dit waren prachtige rozen. Inmiddels heeft Bloemen Bureau Holland ook zijn Jaarpresentatie 2021 gepubliceerd waarin wordt aangekondigd dat de succesvolle campagne ‘We Hebben Meer Bloemen Nodig’ terugkomt. Goed nieuws, ook voor de rozen. Natuurlijk hoopt iedereen dat het rozengeweld dit jaar weer in volle omvang terugkeert bij de beurzen. De rozenshow in Keukenhof, voorjaar 2021 is met een beetje geluk de eerste keer dat het product roos weer een prachtig podium krijgt.

Hopelijk is het weer snel genieten van de beurzen.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant