Logo bloemenkrant.nl
Taaf Rosbergen (directeur GROEN-Direkt) en Sytse Berends (woordvoerder).
Taaf Rosbergen (directeur GROEN-Direkt) en Sytse Berends (woordvoerder). (Foto: walter landesbergen)

Een duivels dilemma, GROEN-Direkt en de corona-impact

“De onzekerheid”, begint Taaf Rosbergen, directeur en oprichter van GROEN-Direkt, “die is zo vervelend. We hebben buikpijn gehad en wakker gelegen de laatste weken. Maar, zoals je ziet, onze najaarsbeurs is er, en tot nu toe zonder enig incident.”

Door Walter Landesbergen

Voor GROEN-Direkt en haar klanten is de najaarsbeurs de aftrap van een nieuw seizoen. Doorgaans is de organisatie ervan een kwestie van routine, maar in dit corona-jaar is alles anders. De Bloemenkrant bracht een bezoek aan deze marktplaats en sprak met betrokkenen.

Rosbergen: “In de weken vooraf aan de beurs liepen de besmettingen op, werden de maatregelen aangescherpt, gingen landen op ‘oranje’ of ‘rood’. Tot op het laatste moment was het wachten op toestemming van de gemeente. Gelukkig, we mochten los. Ik moet zeggen, heel veel lof hiervoor. De gemeente heeft geweldig meegedacht en ook haar nek uitgestoken. Pas nu, op de derde beursdag, kan ik weer gerust slapen, het blijkt allemaal goed te komen.”

Organisatorisch anders

Daar ging heel wat geregel aan vooraf. Evenementen en corona, het is een slecht huwelijk. Sytse Berends, woordvoerder GROEN-Direkt: “Als organisatie kan je in dit geval niet terugvallen op een calamiteitenplan. We hebben alles zelf moeten uitvinden. Van de aanmelding tot nazorg. Het was een fikse klus om alle mogelijke bezoekers op de hoogte te brengen van de nieuwe procedure: registreren, plannen, tijdslot kiezen… et cetera. En bereik je wel iedereen? Wordt de info begrepen, gelezen? Gaan bezoekers zich wel registreren? En hoe ga je om met bezoek wat toch ongeregistreerd naar de beurs komt? Hoe ruim moet een tijdslot zijn? Wat wordt de lay-out van de beursvloer, en de looproute?”

Rosbergen: “Je voelt je door de situatie enorm gehandicapt. Je moet onnatuurlijk handelen. Waar je voorheen alles uit de kast haalde om zoveel mogelijk bezoekers naar de beurs te krijgen, leve de zoet inval, moest je nu op de rem staan. Minder bezoekers, beperkte catering, aangepaste koffietafels en 1.5 meter afstand. Een vreemde ervaring; het voelde als klanten buiten de deur houden.”

Economisch anders

De tekenen waren verontrustend voor GROEN-Direkt. Zeker toen de eerste annuleringen binnenkwamen. Kon je in dit nieuwe normaal wel een succesvolle beurs draaien? Was dat mogelijk met 90% minder bezoekers?

Rosbergen: “Op de eerste beursdag schrokken we ons rot. Weinig bezoekers, terwijl ons aanbod 30% groter was. We konden meer kwijt nu er geen kwekersstands op de beurs stonden. Kwekers boden wel meer aan. We verwachtten dat minder fysiek bezoek gecompenseerd zou worden met een forse toename van digitale bestellingen. Onze catalogus is op orde. Hetzelfde geldt voor de fotografie. Tot aan het laatste product hadden we gezorgd voor actuele foto's. Maar de bestellingen bleven uit. Dat wil zeggen, tot aan het einde van de dag. Wat bleek, kopers hadden veel meer tijd nodig om ons digitale aanbod door te nemen. In plaats van de gebruikelijke 2 uur, wel 4 tot 5 uur.”

Het digitaal inkoopgedrag bleek wezenlijk anders. Er wordt economischer ingekocht. Fysieke handel leidt tot impuls-aankopen, dat effect is bij digitaal nagenoeg afwezig. Groen is toch voelen, ruiken en zien. Een buxus, hoe goed gefotografeerd ook, hoe onderscheid je die op scherm van 20 net even iets andere soorten? Op de beursvloer gebeurt zoiets in een oogwenk, op het scherm loop je vast.

Op het moment van de laatste beursdag weet GROEN-Direkt te melden dat zij verwacht dat de omzet van 2020 op gelijk niveau kan komen als die van 2019. Behalve meer omzet via internet hebben de recordomzetten bij de tuincentra en de extra zomerbeurzen daartoe bijgedragen.

Rosbergen: “Een gelijkblijvende handelsomzet betekent niet per definitie een gelijkblijvende verdienste. Het nieuwe normaal bracht ook provisiederving met zich mee, de noodzakelijke verlaging van aanmeldkosten en meer kosten door meer beurzen. Maar gezien alles wat er is gebeurd, kunnen we aan het eind van het jaar, schat ik in, tevreden zijn.”

Sociaal anders

Normaal gesproken fungeren beurzen als de ontmoetingsplek voor vakbroeders. Contacten met collega’s en kwekers is een belangrijk aspect van het inkoopproces. Daar heeft corona een stokje voor gestoken. Geen interactie, geen socialiseren, geen samenkomsten op het eet- en drinkplein. Wat klinisch.

Tuincentrumeigenaren Jan en Sjoerd Feenstra uit Friesland vonden dat die gedwongen versobering in het begin te veel was doorgetrokken in de 1-monsterpresentatie. “Dat was niet ideaal. Het is goed dat op de najaarsbeurs meerdere aantallen staan. Hoe groter het volume hoe beter je beeld. Laten we hopen dat we weer snel terug kunnen naar de oude beursbeleving, met stands en alle drukte er om heen. Handel gaat verder dan het product, het is ook menselijk contact.”

2021

Daar sluit Rosbergen zich maar wat graag bij aan. Rosbergen: ‘Corona-beurzen blijven second best. Anderzijds mogen we onze handen dichtknijpen. In Nederland hebben wij het geluk gehad dat de handel bleef draaien. Een volledige lockdown, ik moet er niet aan denken. Eind dit jaar is alles weer bij het oude.” Hij zegt het met een schalks lachje, want de realiteit is voorlopig anders. Voor 2021 durft GROEN-Direkt nog geen kalender te maken, zo onzeker zijn deze tijden.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden