Logo bloemenkrant.nl
Foto: Melinda-lou v/d Linden
Column

Foto’s

Terwijl Royal FloraHolland de mond vol heeft van digitaliseren, blijkt dat vooral op inkopen (voor de handel) te slaan.

Het Floriday promoten geeft de veilingcoöperatie blijkbaar niet de overtuiging dat ook in omgekeerde richting digitale communicatie zou moeten gelden. Nou ja, op betalen door de koper na dan. Maar wie als handelaar een herkeuring aanvraagt en foto’s van het product stuurt, wordt pas geholpen als hij het fysiek aanlevert. Niks digitaal.
Dat lijkt vooral in strijd met landelijk veilen. ‘Ik word gedwongen op basis van plaatjes in te kopen, maar mag geen foto’s terugsturen van aldus ingekochte bloemen die niet blijken te zijn wat mij op die plaatjes is beloofd’, zei zo’n klant van de veiling tegen mij. Hij zit in Rijnsburg, maar koopt – zoals men bij RFH graag wil – ook bij andere veilpunten. In Naaldwijk bijvoorbeeld. Had hij eerlijk gezegd beter niet kunnen doen. Want toen een aanvechtbaar product eindelijk uit Naaldwijk arriveerde, moest hij dat voor herkeuring terug laten rijden. Het ging namelijk om fysieke emmers vol bloemen, maakte de keurmeester duidelijk.

Laat sommige lijnrijders dat nou al eerder hebben geroepen, maar de veilig zegt eigenlijk dat ze achterlopen, omdat aan het digitale tijdperk niet meer is te ontkomen. Maar dat geldt wél voor twee kanten van de transactie. Herkeuren had blijkbaar bij het digitale verkeer niet bepaald de voorkeur van RFH. Floriday, de oplossing voor alles, heeft dáár blijkbaar nog niets op gevonden. Foto’s zijn onbetrouwbaar, vindt de veiling blijkbaar. Alleen voor inkoop niet….

Johan Th. Bos
Johan Th. Bos, redacteur van de Bloemenkrant, geeft in zijn columns zijn mening over de sierteelt.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden