Afbeelding
Foto: sobolj

Kansen benutten op de Russische markt

Algemeen

In deze tijd van beperkingen waaraan we ons dienen aan te passen, vergeten we soms te kijken naar de kansen die we wel kunnen benutten, ook in de sierteeltsector. Ook in Rusland zijn maatregelen van kracht, die vooral het leven in grote steden als St Petersburg en Moskou sterk beïnvloeden.

Door Natasja Mironova

Alle culturele manifestaties en evenementen zijn geannuleerd en fysieke winkels zijn vaak gesloten. Laat u echter niet misleiden door deze berichten, want in dit enorme land is in vele provinciesteden het openbare leven nog op gang, en ook bloemisten doen er nog goede zaken. Vooral online wordt er op dit moment veel verkocht. Op sommige momenten is er zelfs sprake van te weinig aanbod. En bloemisten en bezorgers zijn volop aan de slag.

Zwak punt

Er wordt op dit moment wel een zwak punt in de Russische bloemensector blootgelegd: er is geen equivalent van Bloemenbureau Holland, er zijn geen koepelorganisaties voor de keten, het landschap van aanbieders in de gehele keten is diffuus en moeilijk in kaart te brengen.
Wij houden de markt dagelijks in de gaten door gesprekken met spelers uit de keten en analyse van wat er op sociale media gebeurt. Zo leren wij van de markt en zien we steeds nieuwe mogelijkheden en kansen voor de afzet van bloemen. Die kansen liggen vooral bij de wens van mensen die nu veel thuis zijn om een gezellig bloemetje in huis te hebben. De bedrijven en bloemisten die daarbij aansluiting vinden benutten die kansen.
Prachtige foto’s van spectaculaire bloemwerken worden door toparrangeurs aan de Russische markt getoond en die plaatjes worden massaal “geliked”. Je zou dus denken dat die bloemwerken aanslaan, maar het is zoals bij een bioscoop: mensen dromen weg in mooie fictie, maar zodra de lichten aan gaan komt iedereen terug in de realiteit.

Die mooie plaatjes passen bij een droomwereld van vele Russen, maar zeker in de huidige context kunnen consumenten en bloemisten die grootse bloemwerken niet in praktijk toepassen, want:

• Niet alle bloemisten kunnen dergelijke werken namaken (wat ze graag doen met voorbeelden op foto’s).
• Getoonde werken sluiten vaak niet aan bij de Russische smaak voor een bloemetje in huis.
• Het realiseren van zulke bloemwerken ligt ver buiten het budget van klanten.

Nieuw is dat Russen bloemen in een doos laten thuisbezorgen om daarmee zelf boeketten te maken. Deze liefhebbers zien graag voorbeelden die voor hen niet al te moeilijk zijn om door te worden geïnspireerd.

Behoefte & kansen

Juist om de export en handel te stimuleren is het voor Nederlandse partijen van belang in communicatie aan te sluiten op de vragen om soberheid en praktische voorbeelden die een bloemist of liefhebber goed kan namaken. Dat er behoefte is aan concrete voorbeelden zien wij aan de explosieve stijging van het bekijken van foto’s van eenvoudige maar toch trendsettende boeketten op onze sociale media: een groei van 64% van bekijkers in de afgelopen twee maanden, waarvan 25% unieke bezoekers.
Handelaren en retailers zien nieuwe kansen en waarderen steeds meer de betekenis van goede communicatie met bloemisten en consumenten. Hierover vond 22 mei 2020 een online conferentie plaats, waarop retailers, bloemisten en bloemistenscholen van gedachten wisselden. In Rusland wordt op deze manier nagedacht over de toekomst van de bloemensector.

Natasja MironovaSobolj
Flower Experience
26 mei 2020

Afbeelding
Afbeelding

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant