Afbeelding
Foto: wilma van velzen

Trade Fair Eldorado

Algemeen

De Royal FloraHolland Trade Fair Aalsmeer 2019 is weer een feit. Drie dagen achtereen was de Trade Fair het Eldorado van de sierteeltsector.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Zo'n 700 exposanten toonden zich van hun beste kant met de focus op vernieuwing en duurzaamheid. Ook waren er veel noviteiten waarbij geurbeleving wel de nieuwste trend mag worden genoemd.

Vanaf dag één is de Trade Fair Aalsmeer goed bezocht. Exposanten, bezoekers en organisatie toonden zich tevreden. De stands verdeeld over drie hallen toonden met zorg hun prachtige producten. Soms bescheiden, maar ook overweldigend, kleurrijk en professioneel. Als rode draad liepen hier vernieuwing, duurzaamheid en vooral veel noviteiten doorheen.

Geurbeleving

De nieuwste trend die bij een rondje Trade Fair werd opgemerkt was geurbeleving. Neem Sion, die pakte alle bezoekers in met een geweldig marketingconcept waarbij het de nieuwe geurende orchideeënsoorten Scention en Odorion presenteerde als Si'Or 'fragrance sensations'. Uiteraard met een kwinkslag naar de luxe parfums van Dior. Green Works daarentegen trok de aandacht met een stand vol bloeiende pioenrozen, afkomstig van het zuidelijk halfrond. Eén vaas bevatte pioenrozen met een heerlijk geur. En bij meer soms zeer verrassende producten is men druk met geurbeleving, zo vertelde een aantal standhouders. Maar dat zit nog in de pijplijn.

Creatief

Creativiteit met een vleugje humor kwam er ook aan te pas, zoals FleuroSelect Award winnaar Begonia MacaRouge van Beekenkamp Plants, die gepresenteerd werd als een grote makaron. Pulcher wist op elegante wijze met slechts twee Phalaenopsis de aandacht te trekken en Kwekerij Leekade had het kleine standoppervlak omgetoverd in een vrolijke 'snoepwinkel' gevuld met mini-cymbidium in alle kleuren. HBA had Kalanchoë neergezet als Hydrangea, terwijl JUB Holland een bollenmengsel introduceerde dat de eikenprocessierups te lijf gaat. Zo waren er meer pareltjes die uitblonken in creativiteit, teveel om allemaal te noemen.

Feest

Feest was het bij Decorum vanwege het 20-jarige bestaan. Deze telerscoöperatie telt inmiddels ruim 50 leden die gezamenlijk meer dan 4.000 producten in de markt wegzetten onder de merken Decorum en Feel Green. De stand was extra feestelijk gedecoreerd en met de Decorum bruiden mocht iedereen een selfie maken. Maar eigenlijk was elke stand een feestje waard. Immers, het is toch altijd een feest om het verhaal te mogen vertellen van je noviteit, nieuwste teeltproduct, mooiste bloemen of planten, decoratiematerialen, duurzame product, verpakking, trend of dienst(verlening)?

Greenovation Award

Het Royal FloraHolland House was deze keer met een enorm oppervlak aanwezig en bood ruimte voor novelties, presentaties en netwerken. Ook werden alle nieuwe diensten er uitgelicht, van Floryday tot FloraMondo. Gedurende de hele beursperiode was het een trekpleister voor menigeen. De Greenovation Award werd er door Steven van Schilfgaarde (CEO Royal FloraHolland) uitgereikt aan JH van der Vossen uit Lisserbroek voor diens Bollen op Pot ECO concept. En enerverend was ook de Trade Fair Focus bijeenkomst over duurzame teelt. Teruggeblikt kan worden op weer een geslaagde beurs waarmee de sierteeltsector heeft laten zien volop in beweging te zijn op het gebied van kwaliteit, duurzaamheid, sortiment en innovatie. De volgende Trade Fair is 4, 5 en 6 november 2020.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant