Product Rozen geweldig.
Product Rozen geweldig.

Vollebregt kenmerkt Roos als topper

Algemeen Growers pride

Ondanks roerige periode ontwikkelt de rozensector zich sterk.

Hoewel het product Roos flink last heeft van een roerige periode ontwikkelt de rozensector zich sterk. Er wordt met name ingezet op het naar een hoger plan tillen van de kwaliteit van de in Afrika geteelde rozen. Ook het thema duurzaamheid krijgt alle aandacht.

"Roos heeft geen geweldig jaar achter de rug", stelt Guido Vollebregt, productmanager Roos bij Royal FloraHolland. "De kosten van het kweken worden steeds hoger en de opbrengsten zijn gedaald. Het areaal in Afrika neemt toe, terwijl dat in Nederland terugliep. Roerige perioden, maar ook veel ontwikkelingen op het gebied van kwaliteitsverbetering en duurzaamheid."

Kwaliteitsafspraken

Kwaliteitsverbetering is volgens Vollebregt één van de belangrijkste ontwikkelingen waarop door de rozensector met volle kracht inzet. "We moeten eerlijk zijn, in 2018 was de kwaliteit van de Afrikaanse rozen echt ondermaats. Dit mag niet meer voorkomen. Kwekers zien dit gelukkig zelf ook en zijn bezig de kwaliteit naar een hoger plan te tillen. Ook voor kwekers in Afrika is het een uitdaging de kwaliteit van de bloemen nadat ze de farm hebben verlaten te monitoren. Het is de rol van de agent in Nederland om de kwaliteit te beoordelen en hierover te communiceren. Voor het waarborgen van de kwaliteit kan kan dat nog prominenter. Tevens worden de farms in Afrika regelmatig bezocht door onze Veilingmeesters om goede afspraken te maken. Dat gebeurde in het verleden ook, maar het is nu prioriteit om die kwaliteitsslag te maken. Voor de Valentijnperiode wodt een bezoek gepland om de kwaliteit van de rozen te inventariseren en te zien welke hoeveelheid er naar Royal FloraHolland wordt gestuurd. Onze afdeling Kwaliteit en Controle maakt de rozenkwaliteit inzichtelijk. Zij testen met uitbloeiproeven het vaasleven en uitbloeien van de rozen. Tevens controleren zij steekproefsgewijs bij de aanvoer of de juiste voorbehandeling is toegepast. Sinds 2018 zijn deze diensten en testen meer ingezet. Dit draagt bij aan het verbeteren van het inzichtelijk maken van de rozenkwaliteit."

Duurzaamheid

"De hele sector is bezig met het thema duurzaamheid. De rozensector zeker. Het is gaaf om te zien hoe innovatief kwekers zijn. Waar jaar en dag werd gewerkt met plastic hoezen om rozen te verpakken, zien we steeds vaker alternatieven zoals hoezen van papier, composteerbaar plastic of zelfs helemaal geen hoezen meer. Ontwikkelingen voor de kartonnen kragen op het fust zijn er ook. Er zijn kwekers die deze kragen helemaal in de ban hebben gedaan. Andere kwekers zijn weer bezig met het door ontwikkelen van de kragen. Een voorbeeld hiervan zijn kragen voor meermalig gebruik. Ook zijn kwekers steeds vaker duurzaam gecertificeerd. De lat van deze certificaten leggen zij steeds hoger en het behalen van meerdere certificaten is inmiddels meer regel dan uitzondering."

Vernieuwde dienstverlening

"In onze dynamische wereld en in het bijzonder onze sector, is het van belang te veranderen om waardevol te blijven voor kwekers en kopers. Hun behoeften zijn steeds uiteenlopender en volop in beweging.
Onze dienstverlening passen we hierop aan met zelfs unieke dienstpakketten afgestemd op het bedrijf. Vanuit het principe kostenmaker/kostendrager zorgen we ervoor dat kwekers en kopers alleen nog betalen voor de diensten die gericht helpen succesvol te ondernemen. Voor nog meer efficiëntie hebben we ons dienstenpakket uitgebreid met de Insights app op Floriday, Afzetadvies, Storecheck en Foldercheck."

Guido Vollebregt, productmanager Roos bij Royal FloraHolland.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant