Logo bloemenkrant.nl
Een kas vol schitterende rozen.
Een kas vol schitterende rozen. (Foto: )
Growers pride

ROOS: Er moet nu zeker echt iets gebeuren

Het product Roos heeft het verre van gemakkelijk. Met name het excessenbeleid dat door Royal FloraHolland wordt gehanteerd wordt als veel te soepel ervaren.

DOOR WILMA VAN VELZEN

"Voor ons rozenkwekers is de samenwerking met Royal FloraHolland op dit moment heel spannend", zegt Remco van der Arend, voorzitter Royal FloraHolland Product Commissie (FPC) Roos. "Er moet echt iets gebeuren. De klok is een dumpplek geworden voor rozen die niet verkocht zijn. Hierdoor dalen de prijzen aan de klok. In de toekomst kunnen we dit gewoon niet langer accepteren en we hopen dan ook dat Royal FloraHolland met een oplossing komt. Met name het excessenbeleid is veel te soepel. Uiteraard is dit een terugkerend speerpunt op de FPC agenda, evenals landelijk veilen, sterker maken van de klok en de kwaliteit van de rozen rond de feestdagen."

Lastig

Hoewel de roos een prachtig product is heeft dit product het zowel in Nederland als internationaal niet echt gemakkelijk. "Het gaat over het algemeen lastig. In Nederland vanwege de hoge kosten voor energie en arbeid en toch wel tegenvallende opbrengsten. Dus het areaal krimpt flink.
Daarentegen zien we in Afrika een stabilisering van het areaal, wat weer kansen biedt voor de Nederlandse roos."

Breder assortiment

Door de rozentelers wordt nog sterker dan anders ingezet op kwaliteit en uniformiteit. Van der Arend weet dat het ontwikkelen van activiteiten in deze richting vooral individueel beleid zijn van de kwekers zelf. In principe is dit volgens hem een goede zaak omdat het product zo nog beter wordt. "Wat de kleuren betreft zijn rood en wit nog steeds de koplopers. Maar intussen zijn veel telers op zoek naar een breder assortiment wat zorgt voor meer diversiteit."

Opkomen voor belangen

Remco van der Arend is sinds december vorig jaar de nieuwe voorzitter van de FPC Roos. Hij nam het stokje over van Mark van der Hulst. Daarvoor was hij al langer FPC-lid. Op de vraag wat zijn belangrijkste reden is om het voorzitterschap van de FPC Roos op zich te nemen antwoordt Van der Arend dat dat de FPC opkomt voor de belangen voor alle rozentelers. "Hoewel het Hollandse product wel andere kenmerken en een andere kwaliteit heeft kent het imago van de roos als product geen onderscheid. De consument ziet gewoon een roos, daarom is het belangrijk om de naam van het product internationaal hoog te houden." In het dagelijks leven is hij een man van de praktijk. "Ik ben getrouwd met Liesbeth en we hebben vijf kinderen, waarvan zoon Barry ook al werkzaam is in het bedrijf. We wonen in Maasland op een steenworp afstand van onze twee kwekerijen van in totaal zo'n 11 hectare. Ik run het bedrijf samen met mijn compagnon Richard van der Lans. Mijn vader is in 1976 gestart met het kweken van rozen.
Het product zit mij in het bloed en ook Richard is opgegroeid met een vader die rozen kweekte. De roos blijft de koningin onder de bloemen. Het is een gewas dat jaren meegaat en waar steeds ontwikkelingen in zijn. Op dit moment telen we acht variëteiten en we zijn continu op zoek naar aanvullingen op ons assortiment. "

Vernieuwde FPC Roos
Niet alleen op voorzittersniveau waren er veranderingen, ook wisselde het ledenbestand. De huidige FPC-samenstelling is als volgt: voorzitter Remco van der Arend (Arend Roses), Arie van de Berg (Berg Roses), Barry Brockhoff (Brockhoff Rozen), Girish Appana (Fontana), Aart Buijzer (Fresco Flowers), Paul Holla (Holla Roses), Martin van der Hout (Euroflowers GmbH), Henk Lammers (Aleia Roses) en Inder Nain (Xpressions Flora). Guido Vollebregt biedt als productmanager Roos ondersteuning vanuit Royal FloraHolland. Hiermee is er weer een goede vooruitstrevende vertegenwoordiging vanuit de rozensector.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden