Afbeelding
Foto: walter landesbergen

Bab helpt de bloemist

Algemeen

De derde generatie zit aan het stuur, de vierde is al actief op de werkvloer. Bab Star uit Rijnsburg brengt nu bijna 100 jaar bloemen aan de man. Mooiere handel is er niet, vinden Bastiaan senior en Bastiaan junior.

Door Walter Landesbergen

Bab Star senior: "Ik weet nog dat mijn vader met de bakfiets naar de bloemenmarkt in Amsterdam ging. Drie keer per week. Hij liet de bakfiets soms door voortrekkers trekkers. Dat waren jongens die met een touw om hun middel al trappend op hun fietsen de kar richting Amsterdam hielpen. En in de stad moest hij geduwd worden om over de hoge grachtenbruggen te komen.
Er werd goed verdiend. Bloemen waren toen nog een luxe-artikel waar goed voor betaald werd. Twee bossen voor 5 euro, dat bestond nog niet. In Amsterdam werden door de luxe-bloemisten bloemstukken verkocht van wel 30 gulden, wat toentertijd gelijk stond aan een weekloon van een arbeider."

Bab Star junior: "In die 100 jaar hebben we alle vormen van vermarkten gezien. Eerst de fysieke groothandelsmarkten waar vraag en aanbod elkaar nog steeds treffen; daarna de lijnrijder, van afhalen naar bezorgen; daarna de cash & carry, opnieuw werd de handel weer opgehaald en nu als meest recente ontwikkeling de online shop, de virtuele marktplaats. Met eigen bezorg- en distributieservice, zoals bij ons."

Verrijken

"Niet alleen de manier van handelen is veranderd, ook het promoten van bloemen en planten veranderde.
De vrouw die in de jaren 80 het huis verruilde voor een baan, met die verandering wist de bloemenbranche niet goed raad. De doelgroep die vaak en veel bloemen kocht om het huis gezellig te maken, ging nu buiten de deur werken. Tijd werd schaars en bloemen kwamen minder op tafel.
Toen hadden we een boodschap moeten verkondigen dat bloemen ons leven verrijken. Dat een mooie bos op tafel iets bijzonders is. In plaats daarvan hebben we met zijn allen ons best gedaan om het product vooral goedkoper en goedkoper te maken. Maar die race is niet vol te houden."

Meerwaarde

"In dat opzicht ben ik heel gelukkig met de nieuwe campagne van Bloemenbureau Holland: wij hebben meer bloemen nodig. Bloemen moeten weer bijzonder worden.
En bij die meerwaarde hoort een grotere besteding en vooral een betere marge voor de bloemist.
Dat laatste hard nodig. Bloemisten verdienen een beter belegde boterham. Zij moeten beloond worden als vakmensen, want dat zijn het. Zij zijn de etalage van onze branche."

Financieel manager

Bab Star junior: "Een betere boterham heeft ook te maken met een betere bedrijfsvoering. Calculeren, voorraadbeheer, intelligent prijzen, het zijn allemaal zaken die beter kunnen. Om de bloemist hierbij te helpen, zijn wij al een jaar of wat bezig om speciale software te ontwikkelen, waarmee de detaillist zijn of haar bedrijf efficiënter kan organiseren en waarmee rendement kan worden gestuurd, verhoogd..
Je kan dit zien als een volgende stap in de ontwikkeling in onze dienstverlening. Niet alleen mooie handel leveren, maar daadwerkelijk bijdragen aan het rendement van de vakman.
Met onze software wordt de bloemist financieel manager van zijn bedrijf.
We zitten nu in een pilotfase. De bedoeling is om volgend voorjaar live te gaan.
Het pakket is voor iedereen beschikbaar. We brengen het onder in een apart bedrijf. Wie het wil gebruiken, wordt niet verplicht om bij Bab Star zijn bloemen en planten in te kopen."

Bab senior hoort het met interesse aan. Digitaliseren, het is een ding van de hem opvolgende generaties. Senior heeft zo zijn andere activiteiten binnen het bedrijf. Nog wekelijks beklimt hij de trappen van de tribune om te kopen op de klok. Een leven tussen bloemen, planten, karren, koelcellen. Ruiken, voelen, kijken... iets mooiers kan hij zich niet voorstellen.

Afbeelding
Afbeelding
Bab Star senior enBab Star junior
Afbeelding

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant