Afbeelding

Hydrangea zorgt voor beetje rock and roll

Algemeen

Consumenten geven Hydrangea standaard al een hoge waardering. Met andere verrassende gebruiksvormen wordt daar nog een schepje bovenop gedaan. Een beetje rock and roll dus.

DOOR WILMA VAN VELZEN

"Denk aan 'Stoere hortensia' voor de man, een grappige comic pot voor jongeren en de Baby hortensia als kraamcadeau", zegt Royal FloraHolland product manager Michel Verbeek. "Leuke voorbeelden over hoe promotie kan worden ingezet voor het marktconform maken van Hydrangea. De plant is weer helemaal hip. Het is wetenschappelijk bewezen dat Hydrangea de vochthuishouding in huis verbeterd, goed nieuws voor mensen met droge ogen en/of droge huid."

Snoepje van vroeger

Verbeek zegt dat het goed gaat met Hydrangea. "Een nieuw driejarig product specifiek promotieplan werd het afgelopen jaar door de kwekers voorgestemd. Er zijn ontwikkelingen op het gebied van nieuwe soorten en kwekers zijn vaker bezig met duurzaam verpakken. Ook op ander gebied zijn de kwekers inventief. Zo'n vier jaar geleden gingen zij samen met breeders op zoek naar nieuwe variëteiten. Dit resulteerde naast Magical in gevulde bloemen (Curly Wurly), gevlamde bloemen en bewerkte bloemen (Smokey hortensia). Bij Hype hortensia komt er nog een mooi gevlamde variëteit aan, zoals het campino snoepje van vroeger."

Kwaliteitsaspect

Ook het kwaliteitsaspect is belangrijk. In gangbare kleuren wordt gezocht naar soorten met steviger takken zodat stokjes niet meer nodig zijn en een langere houdbaarheid wordt gegarandeerd. "Dit kwam ook naar voren in de houdbaarheidstest die Royal FloraHolland dit jaar voor de derde keer voor de pothortensia organiseerde. Consumenten hebben er langer plezier van. Testwinnaars Caipirinha (2017) en Magical Revolution (2018) hebben aangetoond dat vernieuwing ook verbetering van houdbaarheid betekent." Door de weersomstandigheden kreeg de Hydrangea een grillig verloop. "De Russische Beer in maart, gevolgd door een enorme piek met ongekend hoge productaantallen met logistieke hoogstandjes en tenslotte de hete zomer waar de tuinhortensia veel last van had. De middenprijs zakte 1,4%. De aanvoer en omzet stegen met respectievelijk 4,8 en 3,3%. De aanvoerstijging had ook een negatief effect op de middenprijs. De aanvoer op de klok nam iets toe, met name in de winter en hete zomer periode omdat de directe vraag wat wegviel. Aan de andere kant steeg de directe handel weer in de zeven voorjaarsweken. De verhouding klok direct is iets meer naar klok verschoven vergeleken met 2017 (32% -68% versus 30,3%-69,7%)."

Onderling contact

Regelmatig contact tussen de kwekers onderling en Verbeek werkt constructief. De FPC-overleggen, RFH/FPC productbijeenkomst, LTO productdag en Hydrangea night bij Agriom tijdens de Flower Trials zijn een voorbeeld. Er zijn periodieke kwekersbezoeken en jaarlijks start Verbeek het seizoen met een Product Marktbeeld en laatste ontwikkelingen. De resultaten van een consumentenonderzoek uit 2018 uitgevoerd in de vier kernlanden (NL-DLD-UK-FR) wordt nog concreet gemaakt voor kwekers en klanten, maar dit onderzoek toonde aan dat er grofweg 2 euro ruimte zit in de prijs. Verbeek zegt dat de consument is gevraagd wanneer een product te duur werd ervaren en wanneer te goedkoop aan de hand van een prijsrange. "De toegepaste Westendorpmethode rekent naar een ideaal prijspeil. Getoond werd een foto van een P14 blauw met vijf bloemen." Kamerplanten zijn leverbaar vanaf januari. Van half februari tot augustus is Hydrangea op zijn best. Voor terras en tuin vanaf 1 mei t/m eind augustus.

Prachtige kwaliteit en kleuren.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant