Afbeelding
Foto: Topbloemen

Kerst is een moment om online bloemen te kopen, maar niet voor mannen

Algemeen

Statline (statistiek-tool van CBS) laat zien dat in 2018 ruim 80% van de mannen online shopt, tegenover 75% van de vrouwen.

Gaat het echter om het kopen van bloemen, dan zien we ineens heel andere getallen: ruim 81% van de online aankopen wordt gedaan door vrouwen tegenover bijna 9% door mannen, aldus marktleider Topbloemen.nl.

Opvallende cijfers
In tegenstelling tot het algemene online shopgedrag, worden boeketten hoofdzakelijk door vrouwen online aangeschaft, blijkt uit groot onderzoek van Topbloemen.nl. Ruim 81% van de respondenten is vrouw en nog geen 9% man. Naast het verschil in online koopgedrag tussen de seksen, is er ook een groot verschil te zien in leeftijdscategorie. De grootste online bloemenshoppers zijn mensen in de leeftijdscategorie 45 tot en met 54 jaar oud. Zij vormen een aandeel van 28%. Ze worden op de hiel gevolgd door mensen van 55 tot en met 64 jaar oud. Zij zijn goed voor een aandeel van 27%. De top drie wordt afgesloten door mensen in de leeftijdscategorie 65 tot en met 74 jaar oud: 18%.

Het overzicht is als volgt:

45-54: 28%
55-64: 27%
65-74: 18%
35-54: 11%
25-34: 7%
>75: 6%
18-24: 3%

Bloemen kopen juist met Kerst
Kerst blijkt een zeer geliefd moment om online bloemen te kopen: bijna 83% van de respondenten heeft aangegeven in de kerstperiode online bloemen te bestellen. Dat doet men hoofdzakelijk voor een ander: 55% wil middels een bosje bloemen laten weten dat zij/hij aan een ander denkt. Ruim 22 procent bestelt puur voor zichzelf: omdat het gezellig staat. Bijkomend veelgehoord argument: boeketten en bloemstukken lenen zich uitstekend om kerstelementen in te verwerken.

Afbeelding
Afbeelding

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant