Afbeelding

Pot-Anthurium voor ketenpartners nog interessanter

Algemeen

Pot-Anthurium zit op alle fronten in de lift. De kwaliteit van de kleinere potmaten heeft een grote vlucht genomen en de kleuren worden steeds harder en meer kleurvast. Intussen wordt hard gewerkt aan koudetolerantie wat het product voor alle ketenpartners nog interessanter maakt.

"Mede hierdoor neemt het belang in het supermarktsegment geleidelijk toe" zegt Mark Zijlstra, Royal FloraHolland productmanager pot-Anthurium. "De grootste aantallen vinden hun weg via het gespecialiseerde kanaal. Wel wordt op het gebied van koudetolerantie in samenwerking met veredelaars getest. Dummen Orange laat bijvoorbeeld al zijn rassen testen bij Royal FloraHolland. Aan samenwerking en kennisdeling wordt veel tijd besteed omdat 95% van de productie van deze langst bloeiende kamerplant plaatsvindt in Nederland."

Analyse-tool

Vanuit de producttafel van Royal FloraHolland is de samenwerking met de FPC geïntensiveerd. Ingezet werd op een betere afstemming van aanbod en vraag. "Aanvoerders gaven we inzichten in de markt, zowel op product- als eindklantniveau. Anderzijds is een grote bijdrage geleverd aan het promotieplan, dat zijn vruchten afwerpt. Recent is ook vanuit Royal FloraHolland een analyse-tool ontwikkeld waarmee aanbevelingen worden gedaan. Deze kwekersspecifieke informatie wordt zeer gewaardeerd." Inmiddels laat pot-Anthurium een kleine stabiele groei zien. Volgens Zijlstra verschilt dit wel per kweker en potmaat. "We zien een verschuiving naar extra vraag in het voorjaar en een stabiele vraag later. Ondanks een forse uitbreiding in potmaat 12 cm, heeft deze uitbreiding nauwelijks invloed op de prijsvorming. De markt voor 17 cm neemt gezond toe. Die voor 14 cm verdient meer aandacht. De 12, 14 en 17 cm zorgen voor 80% van de omzet. De balans is fragiel. Wel wordt de groep aanvoerders steeds kleiner. De vier grootste aanvoerders leveren 50% van de productie. Belangrijk is daarom een goede vertrouwensband tussen de aanvoerders onderling. Vanuit Royal FloraHolland is hier veel aandacht voor."

Vraag

De grootste afname van pot-Anthurium vindt plaats in de traditionele kernlanden. Italië en Spanje neemt weer toe. Ook uit Polen en Tsjechië komt meer vraag. "Van de totale productie is nog altijd 50% rood. Wit en roze verdelen de rest. Aparte kleuren blijven een niche markt. De productie stijgt nauwelijks en de consument heeft daardoor te weinig zicht op deze speciale rassen. Voorheen werd 55% pot-Anthurium verhandeld via de directe verkoopstromen. Thans is dit 70% door meer marktgericht te produceren. In het voorjaar ligt dit percentage hoger. In de zomer en het najaar betekent dit verhoudingsgewijs meer klokken. Kwekers moeten zich afvragen of dit wenselijk is. Voor promotie hanteert de productgroep pot- als snij-Anthurium. "Zodoende is de promotiecommissie onder aanvoering van Anthurium ambassadeur Claudia Broch actief voor beide groepen. Het hele jaar door worden promotie activiteiten gepland. Voorbeelden zijn onderzoek ten behoeve van activatie van de Duitse consument, Bloemenshows zoals Keukenhof en Flouramour, de jaarlijkse Hartstichtingsactie, Express yourself, #fanthurium, Events en diverse winacties op social media. Ook is pot-Anthurium komende maand Woonplant van de Maand en in samenwerking wordt geblogd hoe de Anthurium kan bijdragen aan de kerstsfeer. www.anthuriuminfo.com".

Mark Zijlstra links met verschillende kleuren anthurium.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant