Een prachtige roze Helleborus.
Een prachtige roze Helleborus.

Helleborus populair bij consument

Algemeen

De populariteit van de Helleborus is de afgelopen jaren enorm toegenomen bij de consument. Vooral de eigenschap dat het een tuinplant is die in de winter bloeit maakt de Helleborus zo bijzonder.

DOOR WILMA VAN VELZEN

De stijgende populariteit van de Helleborus is volgens Nick Nieuwenhyzen, Product Manager Eenjarige Zomerbloeiers bij Royal FloraHolland, eveneens toe te schrijven aan het feit dat er gewoonweg meer beschikbaar komt in aantallen vanuit de veredeling en vermeerdering waardoor de handel dit breder kan oppakken. "In een tijdbestek van amper drie seizoenen zagen we de afzet via Royal FloraHolland groeien van 6,7 miljoen stuks naar 9,6 miljoen stuks in het seizoen 2017-2018. Ook voor het komende jaar verwacht ik nog een groei in aantallen, maar iets minder sterk dan de afgelopen jaren. Het product zit nog niet aan zijn top, maar verstandig is het wel om qua areaal mee te groeien met de vraag uit de markt in plaats van vooral maar te produceren."

Kamerplant
Nieuwenhuyzen zegt ook dat Royal FloraHolland geen onderscheid maakt tussen Helleborus gewonnen uit zaad of stek. "Wel hebben aanvoerders de mogelijkheid dit als extra kenmerk mee te geven ter verduidelijking richting klant. Er zijn productcodes voor Helleborus als tuinplant én als kamerplant. Die voor kamerplant wordt alleen nauwelijks gebruikt, want in de regel praat men over een vaste tuinplant."

Snijvariant
"Interessant is het dat we de Helleborus in alle afzetkanalen zien terugkomen. De tuincentra voeren het hele seizoen door een diep en breed assortiment. De bloemist heeft naast de planten tevens een snijvariant van de Helleborus in zijn assortiment. Daarnaast is ook in het supermarktareaal de afgelopen jaren groei geconstateerd. De nadruk ligt dan wel hoofdzakelijk op de decembermaand waarbij de Helleborus, ook wel kerstroos genoemd, dan als actie in de winkels komt."

Kleuren
De teelt van Helleborus vindt hoofdzakelijk plaats in Nederland en Duitsland. Het areaal in België vertoont een lichte groei, als is dit nog steeds kleinschalig. Dit geldt ook voor Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. "Van het areaal wordt tachtig procent in dezelfde landen afgezet. Maar ook in Zweden is de Helleborus populair. De hoofdkleur is wit, maar binnen enkele jaren verwacht ik een uitbreiding binnen het assortiment. Meerdere nieuwe kleuren zijn de afgelopen jaren geïntroduceerd, waaronder wit gespikkelde varianten, licht- en donkerroze, lila, paars, roodpaars, crème gele en lichtgroene typen. Deze zijn nu nog nauwelijks beschikbaar. Eveneens wordt er in geïnvesteerd om deze soorten voor de kerst aan te kunnen voeren. In die periode is de vraag het grootst. De veredeling maakt hier serieus werk van. Echter, dit zijn lange trajecten. Maar als het zover is zal dit de productgroep als geheel weer naar een hoger niveau brengen."

Nieuwe specificaties
"Met de huidige ontwikkelingen op het gebied van digitalisering vraagt de handel tevens om steeds meer en completere informatie. Als antwoord hierop kijken we met enkele aanvoerders of de productkenmerken die we richting klanten communiceren moeten worden aangevuld. In 2004 zijn de specificaties voor het laatst aangepast, terwijl er inmiddels vele nieuwe typen geïntroduceerd zijn. Een update is nodig om de verschillen tussen al die typen goed aan te duiden."

Tuinplant van de Maand
Een extra podium krijgt de Helleborus in december, want dan is hij Tuinplant van de Maand. Promotiemateriaal is via Bloemen Bureau Holland beschikbaar. Richting consument en handel wordt de Helleborus dan extra onder de aandacht gebracht.

Nick Nieuwenhuyzen Product Manager.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant