Logo bloemenkrant.nl
Bob Hoogerdijk.
Bob Hoogerdijk. (Foto: )
Growers pride

Trendy Helleborus

Het product Helleborus is trendy en heeft de markt verbreed. Ter ondersteuning van een gezonde afzet en prijsontwikkeling is een duidelijke visie en strategie belangrijk.

Helleborus is een prachtig, maar relatief jong product dat nog volop in ontwikkeling is. Peter Bontekoe, voorzitter van de Royal FloraHolland Product Commissie (FPC) Boomkwekerijproducten, heeft Bob Hoogerdijk, mede eigenaar van Hoogeveen Plants en een van de grotere aanvoerders van onder andere Helleborus, gevraagd zijn visie op het product in de GrowersPride te geven. "Bij Hoogeveen Plants wordt al bijna twintig jaar Helleborus geteeld", stelt Hoogerdijk. "We hebben daardoor nagenoeg alle grote ontwikkelingen meegemaakt, waaronder de introductie van de uit zaad geteelde variëteit Helleborus Christmas Carol alweer zo'n dertien jaar geleden die we verkopen onder ons merk Hello, Helleborus. Een volledig nieuwe ontwikkeling indertijd, want normaal werkte je met botanische soorten die in het vroege voorjaar bloeien en weefselkweek voor vroeger bloeiende soorten. Een vroeg bloeiende uit zaad geteelde Helleborus bleek eveneens succesvol en maakte de teelt bovendien bereikbaarder voor een grote groep consumenten."

Naar elkaar toe gekropen
Hoogerdijk bevestigt dat de teelt uit weefselkweek voor zeer uniforme Helleborus en unieke verschijningsvormen zorgt. "Echter, door het maken van goede selecties en de juiste manier van telen is dus ook de teelt van Helleborus uit zaad geleidelijk steeds beter geworden. Je mag daarom wel concluderen dat beide teeltwijzen op kwaliteitsniveau steeds dichter naar elkaar zijn toe gekropen. Anderzijds komen er steeds meer kleuren en variaties bij, voornamelijk uit weefselkweek."

Kwaliteitsnormering
"Met zoveel ontwikkelingen binnen een product groeide ook de behoefte aan een nieuwe kwaliteitsnormering of kwaliteitsstandaard. De huidige normering dateert namelijk nog uit 2004 en hier is nooit meer naar gekeken waardoor deze sterk verouderd is. Inmiddels is op initiatief van Royal FloraHolland productmanager Nick Nieuwenhuyzen aan Hoogeveen Plants en nog enkele aanvoerders gevraagd te adviseren over een nieuwe kwaliteitsnormering. Het is de bedoeling dat deze vernieuwde standaard volgend jaar wordt ingevoerd. De verwachting is dat dit meer duidelijkheid zal bieden aan de afnamekant en wellicht in het hogere en midden segment een betere en eerlijker prijsvorming teweeg zal brengen."

Tweejarig gewas
Wat de aanvoer betreft stelt Hoogerdijk in het algemeen dat een meer marktconforme insteek wenselijk is. "De enorme groei van het product heeft in 2017 mogelijk zijn hoogtepunt bereikt, want door de grote aanvoer daalde de gemiddelde prijs. Omdat de Helleborus een zogenaamd tweejarig gewas is verwacht ik alleen niet dat de aanvoer dit jaar al zal dalen. Immers, het product is twee jaar geleden al vermeerderd. We hebben dus nog met de naweeën hiervan te maken. Maar de verwachting is dat de aanvoerkant spoedig zal consolideren met uitzicht op meer stabiliteit op korte termijn. Bovendien hebben we het geluk dat de Helleborus een trendy product is geworden bij de consument, zowel in Nederland als daarbuiten, met nog groeikansen in een aantal West Europese als Oost Europese landen."

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden