Afbeelding
Foto: Teuntje van Delft

Het perkgoedseizoen start altijd met de kleurrijke violen

Algemeen

De vrolijk ogende violen kondigen in het vroege voorjaar steevast het perkgoedseizoen aan. Dit gebeurde ook deze keer, alhoewel het koudefront de productie even een pas op de plaats laat maken.

"Vraag en aanbod van de violen zijn in evenwicht", stelt Gerard Spaans. "Alleen blijven we afhankelijk van het weer, maar ze blijven bijzonder. Behalve dat ze verbonden zijn met de start van het perkgoedseizoen, zijn violen door hun verscheidenheid een echte eyecatcher in de categorie 'Celebrating the Season!'."

Toegevoegde waarde

Vanuit Spaloo Plant ('s Gravenzande) legt Spaans zich toe op de teelt van eenjarige tuinbloeiers zoals Osteospermum, Primula's, Cosmos en najaarsviolen. Hij is sinds 2016 voorzitter van de Royal FloraHolland Product Commissie (FPC) éénjarige tuinbloeiers. Een functie die hij met plezier vervult. "De toegevoegde waarde hiervan is vooral de betrokkenheid bij de veiling en de handel. Dit maakt het mogelijk de belangen van de achterban te behartigen. De ondersteuning en samenwerking met Royal FloraHolland is goed."

Korte lijnen

Het zijn vooral de korte lijnen die Spaans waardeert, waardoor snel kan worden ingespeeld op actualiteiten. "Binnen de FPC is er bijvoorbeeld veel te doen rond het nieuwe veilen. Dit vraagt nog steeds alle aandacht. Een ander belangrijk punt dat hoog op de FPC-agenda staat is Floriday, het digitale platform waarmee kwekers hun aanbod bloemen en planten, orders en logistiek kunnen beheren vanuit één platform. Daarnaast gaat er veel aandacht uit naar duurzaamheid en promotie."

Nog betere tuinprestaties

De belangrijkste maatstaf die vanuit de FPC éénjarige tuinbloeiers wordt gesteld is de consument. Zij staan centraal. "Om die reden is het aan ons, telers en handelaren, ervoor te zorgen dat aan hun behoefte wordt voldaan. We streven ieder jaar naar een nog betere kwaliteit violen. Dit gebeurt uiteraard in samenwerking met de veredelaars. Daarbij wordt gekeken naar vernieuwende kleuren en vormen, maar ook naar nog betere tuinprestaties. Dit is minstens zo belangrijk."

Speciale producten

Interessant is het volgens Spaans dat er voor wat betreft de violen eveneens een kleine markt is voor speciale producten. "Je kunt dan denken aan fraaie hangers met bosviooltjes of kant en klare opgemaakte schalen en/of potten die een decoratieve toegevoegde waarde hebben. Deze zijn zeer gewild bij bepaalde groepen consumenten. Het merendeel van de violen gaat echter gewoon in tray's en clayettes de deur uit."

Promotie

Violen maken ook deel uit van de gezamenlijke promotie Outdoor planten 2017-2019 waaraan kwekers van Eenjarige Zomerbloeiers (Tuinplanten), Balkon- en Terrasplanten en Boomkwekerijproducten meedoen. "De campagne voor Outdoor, die betrekking heeft op 'wissel het seizoen', zet in op samenwerking met de hele keten. De campagne zich richt op vragen als 'hoe verhogen wij de bekendheid en herkenbaarheid van Outdoor planten op de winkelvloer' en 'hoe stimuleren wij consumenten meer, vaker jaarrond Outdoor planten te kopen'. De Outdoor Projectgroep zorgt in samenwerking met Royal FloraHolland voor de uitvoering van de campagne" aldus Spaans.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant