Afbeelding
Foto: GroenDirekt

Voorjaarsbeurs 2018 GROEN-Direkt: dit was het nieuws

Algemeen

"Het lijkt de Kalverstraat wel!", aldus een bezoeker van de GROEN-Direkt Voorjaarsbeurs op 6 en 7 februari.

Het Boskoopse handelsbedrijf mocht inderdaad opvallend veel bezoek verwelkomen op de eerste beurs van het jaar, waaronder veel nieuwe gezichten: nieuwe klanten waren goed voor maar liefst de helft van de omzetgroei. De rest van de ruim 20% groei ten opzichte van het jaar ervoor kwam doordat klanten ook meer bestelden. Al met al een veelbelovende start van het tuinseizoen 2018.

Het belangrijkste en opvallendste beursnieuws in vier highlights:

Schaarste op de markt?
Al binnen enkele uren na de opening van de eerste beursdag raakten de beste deals uitverkocht: na afloop van de beurs waren dit ruim 500 partijen. Dat de markt verandert ten opzichte van enkele jaren geleden werd hiermee weer eens benadrukt. Op een totaal van circa 6.000 monsterpartijen tuinplanten en een uitgebreide themapresentatie kamerplanten viel het overigens uiteindelijk mee: de keuze bleef ruim en het assortiment goed.

Nieuwe gezichten op het Product Promotie Plein
De 150 standhouders op het Product Promotie Plein hadden het beide beursdagen goed druk. Dat het PPP een mooi platform biedt voor de introductie van nieuwe gezichten en initiatieven bleek ook deze editie weer. Samenwerkingsverband 'Good Roots' uit Boskoop presenteerde er een gloednieuw verkoopconcept: een kant-en-klare box met 16 visuele bomen, die tweewekelijks wisselt. Good Roots' Tim Sonneveld: "Het PPP is voor ons een ideaal podium. Alle tuincentra lopen hier rond. En zij weten dat je bij GROEN-Direkt óók de snoepjes vindt, de krenten uit de pap."

Introductie eco-labels 
Nieuw deze editie waren de 'groene' certificeringsstempels op alle artikelen. Dat de consument hier inmiddels écht om vraagt werd door de bezoekende tuincentra bevestigd. Waar de één het al 'mondjesmaat' bemerkt maar vooral nog vanuit eigen overtuiging selecteert op duurzaamheid, gaf een ander aan een duidelijke trend te bemerken. "Prijs is niet langer marketingmiddel nummer één. De consument is tegenwoordig écht bereid een paar euro meer uit te geven aan een verantwoord product", aldus een tuincentrumhouder uit Den Haag.

Cornus kousa 'Scralet Fire' (R) beste noviteit
Op de beurs werden dit keer 12 noviteiten gepresenteerd: relatief nieuwe planten die voor het eerst in voldoende aantallen beschikbaar zijn en een duidelijke meerwaarde bieden ten opzichte van het bestaande aanbod. Beursbezoekers stemden op hun favoriet, waarmee een gevarieerde vakjury bestaande uit tuincentra, handelsbedrijven en kwekers een eerlijk oordeel garandeerde. De winnaar: Cornus kousa 'Scarlet Fire' van Joh. Stolwijk en Zonen uit Boskoop. De gezonde cultivar met donkergekleurde bloemen en compacte plantopbouw overtuigden het publiek.  
 

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant