Afbeelding
Foto: GP Anjer

'Met anjer-promotie willen we vooral de bloemisten inspireren'

Algemeen Growers pride

Met de huidige promotiecampagne voor het product Anjer wordt vooral beoogd bloemisten te inspireren over hoe zij Anjer kunnen toepassen in een monoboeket of arrangement. Het verhaal hierachter is minstens zo interessant.

Voor specifieke productpromotie van het product Anjer is sinds 2012 een promotiecommissie actief. Hierin wordt deelgenomen door Ab van Kester (kweker van trosanjers), Johan Buis (Kwekerij Mediaverdi), Rik Degryse (Anjerkwekerij Degryse-Dieryck in België), Bram Rijkers (VBW) en Martijn Bentvelsen (Royal FloraHolland).

Vanuit zijn functie als Projectleider Markt & Product begeleidt Bentvelsen de commissie met de promotiecampagnes die worden uitgevoerd door de VBW.

"De promotie loopt nog tot en met 2017. Dit najaar moet er door de Anjerkwekers opnieuw gestemd worden om de promotie een vervolg te geven in 2018. Een mooi moment dus om terug te blikken."

Belgische samenwerking

Het doel van de Anjerpromotie is het realiseren van een afzetgroei van 'FloraHolland Anjers' via de Nederlandse bloemisten.

Dit gebeurt onder andere door jaarlijks 250 Nederlandse bloemisten te laten inhaken op de campagne. Daarbij is het zaak het product Anjer eigentijds te positioneren met inbegrip van het tonen van toepassingsmogelijkheden en het onder de aandacht brengen van de breedte van het assortiment.

Het product Anjer staat tevens in mei op de bloemenagenda van Bloemen Bureau Holland en populair is inmiddels de Facebook-groep 'Trendy Dianthus!' die al eerder werd aangemaakt.

"In 2016 hebben ook de Vlaamse bloemisten aangehaakt bij de promotiecampagne. Hiervoor is een samenwerking op gang gekomen met De VLAM en diverse Cash & Carry's in België.

Een voorbeeld is de Belgische Cash & Carry Agora die tijdens de Week van de Vrijwilliger POS materiaal aanbiedt aan hun klanten en de campagne onder de aandacht brengt via social media en een Anjerpresentatie."

Een Anjer voor een Kanjer!

Een Anjer voor een Kanjer! is de inmiddels alom bekende slogan van de promotiecampagne waarmee Anjer wordt gepositioneerd als bloem voor de vrijwilligers. De promotie is volgens Bentvelsen jaarrond met één promotiepiekmoment tijdens de Mijn Bloemist vrijwilligersweken.

Dit jaar waren deze van 10 tot en met 26 maart wat perfect aansloot op de vrijwilligersactie NL Doet van het Oranje Fonds op 10 en 11 maart. Tijdens de vrijwilligersweken werden bloemisten ondersteund met een uitgebreid promotiepakket.

Bij het onder de aandacht brengen van de campagne bij bloemisten werd samengewerkt met Cash & Carry's en groothandelaren.

"De promotiecampagne Kanjer van de Maand zorgt voor jaarronde promotie. Hieraan kan door consumenten actief worden meegedaan.

Via de website www.mijnbloemist.nl/kanjervandemaand kunnen zij zelf vrijwilligers aandragen die zij in het zonnetje willen zetten. Maandelijks wordt een Kanjer gekozen. Via de bloemist ontvangt deze een fraai Anjerboeket.

Ook is er aandacht voor in de social media en de nieuwsbrief Mijn Bloemist. Vanaf de start is de actie een succes en worden vanuit het hele land Kanjers voorgedragen."

Stemmen

"In mei wordt de promotiecampagne geëvalueerd en zullen we op basis daarvan besluiten of we de samenwerking met de VBW een vervolg willen geven of dat we een andere richting op willen gaan.

Als we met de VBW verder willen dan is dat een intentieverklaring waarover de Anjerkwekers komend najaar zullen stemmen.

Minstens 66,6% van de kwekers moet voor zijn, waarbij het percentage gebaseerd is op de basis van de omzetwaarde.

Uiteindelijk is het de FPC Anjer die de richting bepaalt.

Begin 2018 kunnen we dan van start met een nieuwe campagne of wordt de samenwerking met de VBW vervolgd."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant