Afbeelding
Foto: GP / BK

Moeizame start voor product Gerbera

Algemeen Growers pride

De aanvoerders zouden het graag anders zien, maar terugblikkend op week 1 tot en met week 12 stond het product Gerbera voor een moeizame start.

Door Wilma van Velzen

Dit is terug te zien in de doordraaicijfers, grootbloemig +13,7% en kleinbloemig +68,3%. Verwacht wordt dat dit beeld op korte termijn niet zal veranderen.
"Tegelijkertijd zet de verschuiving richting direct verder door", stelt Ferry Haring, Royal FloraHolland Productmanager PT Bloeiend Jaarrond.
"De verwachting is dat het een moeizaam jaar gaat worden. Door de uitbreiding van de laatste jaren is de concurrentie op de Discount, Retail en groothandel alleen maar groter geworden. De Discount maakt hier gebruik van, waardoor de prijsvorming nog meer onder druk komt te staan.
Ook heeft de Brexit gevolgen voor de bloemensector. In hoeverre dit gunstig of ongunstig voor een relatief goedkoop product als Gerbera is moeten we nog afwachten."


Groeimarkt

Anderzijds zet ook de verschuiving in stuks door naar direct. Zo is de directe handel in stuks in kleinbloemige Gerbera van 47,5% in 2016 naar 50,5% in 2016 gestegen. Bij grootbloemig was de stijging van 64,5% in 2016 naar 69,4% in 2017.
"Kijken we naar de afzet, dan is zowel voor de mini's als voor grootbloemig de groothandel de grootste markt. Al neemt het aandeel Retail bij de mini's met het jaar toe.
Voor grootbloemig zijn het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Rusland en Duitsland de grootste exportlanden. Voor kleinbloemig zijn dat Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Al geldt voor beiden dat het Verenigd Koninkrijk de grootste groeimarkt is.
Roze, rood, oranje en geel zijn nog steeds de belangrijkste kleuren. Daarnaast worden ook veel Gerbera's gemengd verhandeld."


Succesvolle initiatieven

Voor meer marktinzicht en het verbeteren van de marges voor kwekers zijn gezamenlijk een aantal initiatieven gebundeld in het Productmarktplan Gerbera 2015-2016 die verrassende resultaten hebben opgeleverd.
"Voor het versterken van de klok voor Gerbera krijgen de kwekers vanuit het PMP thans wekelijks een terugkoppeling van wat er op de klok is aangevoerd en wat de klokverwachting is.
Uiteraard is dit een inschatting, waarbij ook rekening wordt gehouden met feestdagen en weersinvloeden. Voor de promotie worden de kwekers volop ondersteund met de nodige promotieactiviteiten."


Storechecks

Het initiatief consumenteninformatie voor kwekers is ook goed opgepakt. Kwekers krijgen in dit kader een terugkoppeling van marktonderzoeken, met name uit Storechecks en consumentenpanels.
"Ook in 2017 worden er weer Storechecks in de belangrijkste afzetlanden uitgevoerd. Zo proberen we de consumenteninformatie voor kwekers actueel te houden. Het is aan de kwekers zelf om te bepalen wat zij met deze informatie doen."

Pilot Garantieblok

In het kader van het versterken van de klok wordt maandag 3 april gestart met een Pilot Garantieblok voor de duur van 13 weken.
"Kwekers van Germini's moeten dan vier weken vooraf opgeven wat ze in dit blok willen veilen. Het Garantieblok komt voor het reguliere blok te staan. Doel is het realiseren van een stabieler klokaanbod.
Uiteindelijk moet dit resulteren in een betrouwbaar aanbod voor de klant en een stabielere prijs voor de kweker. Het initiatief Garantieblok zou wel eens verrassende resultaten kunnen opleveren.
We zijn benieuwd naar de effecten ervan. Ook andere productgroepen zijn zeer geïnteresseerd in de resultaten."


Ondersteuning

Dit jaar komt er geen geheel nieuw Productmarktplan. Wel stelt Haring dat intensief naar de kweker zal worden gekeken voor inzicht waar deze nog beter te kunnen ondersteunen.
"Het komende jaar is dat met de Storecheck 2017 en een Garantieblok op de exportklokken. Tevens bieden we ondersteuning met het platform Floramondo en nemen we tijdens onze kwekersbezoeken altijd een productmarktbeeld mee dat is toegesneden op het bedrijf van de kweker."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant