Afbeelding

Foto

Algemeen Column

Het lijkt er toch van te komen.

Wat de destijds door de handel gestichte online veiling TFA ruimschoots een decennium geleden al kon. Echte foto's van aangeboden producten bij de informatie voegen, bedoel ik. FloraHolland  nam concurrent TFA over, maar daarmee kennelijk niet het fotosysteem. Omdat zij trouwens héél de informatie (en keuring ervan) niet op orde kreeg, dumpte zij die bij aanvoerders. Plaatjes haalde zij eerst uit boekjes, die natuurlijk niets zeiden over aangevoerde partijen, totdat kwekers zelf maar voor betere beelden moesten zorgen. Lukte niet ieder lid. "Daarom gaan we maatregelen nemen", roept RFH nu. Je kunt wel steeds meer digitaal willen, maar dan moeten de klanten voor 100% kunnen vertrouwen op de informatie bij de door hen gekochte partijen. De veiling slaagde er nooit in die 100% kloppend te krijgen. De verantwoordelijkheid ervoor speelde zij door naar de kwekers. Nu ook die voor betrouwbare foto 's, waar men – hoop ik - meer aan heeft dan aan de plaatjes van online bezorgdiensten. Bij de veiling moet een actuele foto bij elke partij komen. Ontbreekt die dan wordt zo'n partij achteraan geveild. 'U bent als aanvoerder verplicht een productfoto aan te leveren die representatief is voor de te veilen partij', meldde FloraHolland haar aanvoerders. Vele jaren na invoering van Kopen op Afstand (KOA) komt het er nog van. Tot nu toe gokten klanten als zij zonder foto kochten, zegt RFH zelf. Eindelijk. Maar beter laat dan nooit, om eens een cliché te gebruiken…

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant