Afbeelding

Online rijder

Algemeen Column

De afgelopen weken stonden weer bol van innovaties.

Daimler test zelfrijdende bus in Nederland, Amazon mag drone bezorging testen in de UK en Microsoft Asia Research ontwikkelde software die 90% van de gefotografeerde bloemen kan herleiden naar een database met 800.000 verschillende soorten.
Dit laatste maakte mij een beetje verdrietig. Als Nederland, bloemenland nummer 1, niet meedoet of betrokken is bij dit soort ontwikkelingen, dan gaat er toch iets mis. Is Floricode met ruim 40.000 gecodeerde producten in de app geen geschikte partij? Of brengt Nederland Sierteeltland dit onvoldoende onder de aandacht bij grote partijen als Microsoft en Facebook?
Wel werd ik gelukkig van de combinatie van deze nieuwe ontwikkelingen. Als oud lijnrijder geloof ik nog steeds in het vak. Het niche assortiment, het verhaal bij het product maar vooral ook het persoonlijke contact en het kennen van zijn doelgroep maakt dat de lijnrijder veel toegevoegde waarde heeft. Met eerder genoemde technieken in gedachten ben ik er wel van overtuigd dat de lijnrijder moet upgraden naar de 'online rijder'. 

Cirkel rond
Daimler heeft zijn fabrieken staan in het land waar de meeste lijnrijders hun product afzetten.
Hoe gaaf zou het zijn om een 'zelfrijdende online rijder' pilot in Duitsland op te zetten? Met een CC-VMP connectie worden de inkopen van de klanten, op basis van een online consumentenprofiel, gekoppeld aan de productie van de kweker. Deze levert op de dag van vertrek het product dagvers gesneden aan bij de online rijder.
Spoedbestellingen levert de online rijder uit met de Amazone bezorgdrone.
Het online consumentenprofiel wordt gemaakt door de Microsoft Smart Flower Technology te koppelen aan de Floricode app.
Met behulp van Amazone software wordt het online koopgedrag van de consument geanalyseerd en kan met 80% zekerheid voorspeld worden wat gekocht gaat worden. De klant kan daarop zijn online bestelling aanpassen en de online rijder kan er voor zorgen dat het op dezelfde dag geleverd wordt.
Qua techniek is de cirkel dan rond maar mist nog wel de toegevoegde waarde. Op basis van het consumenten profiel weet de online rijder wat de klant van zijn klant belangrijk vindt en vertelt hij in een persoonlijke boodschap waarom hij dit product heeft geselecteerd.

Voor veel lezers klinkt dit misschien nog als science fiction…  Aan de andere kant… Om als Nederland Sierteeltland koploper te blijven en niet ingehaald te worden door een technologieland als China moet toch verder vooruitgekeken worden dan 2020. De bus rijdt al, de drone bezorgt al en de app scant al.

Om het maar eens als lijnrijder te verwoorden: Gang is alles, stoppen is angst!

Koos van der Meij
VGB beleidsmedewerker

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant