Logo bloemenkrant.nl
Column

Nieuw

Anders dan altijd werd beweerd, is het dus nooit zo geweest.

Zelf wist ik wel dat bureaucratische arrogantie Royal FloraHolland niet vreemd was, maar die geeft het nu – na lang tegenspreken - eindelijk toe. In het PR-blad Grow, vooral gewijd aan de frisse wind die Lucas Vos door de organisatie blies.
Kort na zijn aantreden ontdekte hij dat die zo rot was als overjarig fruit, maar met de neus omhoog het altijd beter wist dan anderen in de keten. Ik hoor Vos nog zeggen: leden, klanten en medewerkers zijn ontevreden. Meer smaken zijn er niet, zou je denken.Maar dan vergeet ik de horden managers, waar Vos stevig de bezem door haalde. Om nieuwe aan te stellen overigens, die de talloze programma's voor zijn Strategie 2020 moeten leiden.
En wat lees ik, opgetekend uit de mond van de baas van het accountmanagement, Martin de Ruiter? Dat wegens de nieuwe strategie nu kweker en klant centraal staan. Dat is nieuw dus.
Elk bedrijf dat de klant niet ziet staan, kan de deuren sluiten, maar de veiling kon 'de koper' blijkbaar decennia lang hooguit als noodzakelijk kwaad beschouwen. 'De eerste stap die gezet is, is het luisteren naar de klant en de kweker', zei De Ruiter, die schaamte voorbij lijkt.
Een accountmanager is er voor luisteren en helpen van relaties, leerde ik. Niet bij de veiling. "Het was voor diverse accountmanagers een hele stap. Sommigen komen al tien jaar bij kwekers en moesten nu vragen: Wat wil je nou echt?" Waren ze in al die jaren blijkbaar zelf nooit opgekomen. Waarvan akte…

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden