Logo bloemenkrant.nl
Column

Duurzame schoenen

Duurzaamheid is voor veel handelaren een lastig thema. Niet iets waar direct alle aandacht naar uit gaat. Terwijl logistiek een thema is waar iedere handelaar wel ideeën bij heeft.

Nu las ik een artikel over Nike, de welbekende Amerikaanse leverancier van sportartikelen, waarin wordt bewezen dat duurzaamheid en logistiek best goed samen kunnen gaan. 

Recent opende Nike Europe in België een nieuw, ultramodern en volledig duurzaam distributiecentrum. Dit centrum heeft een opslagmogelijkheid voor tien miljoen schoenen, een verzendcapaciteit van rond de miljard pakketten, een vloeroppervlakte van 250.000 m2 en vanuit daar wordt naar 38 landen in Europa en Azië gedistribueerd. Om maar even de omvang te schetsen. 

Het nieuwe logistieke centrum ligt centraal in België met 60% van de Europese koopkracht in een straal van vijfhonderd kilometer. Doel van het centrum is niet alleen flexibiliteit en efficiency maar ook nog duurzamer te werken. Het complex ligt langs het Albertkanaal waardoor vrijwel de gehele aanvoer in containers over water wordt aangevoerd, wat ca. 14.000 vrachtwagenritten bespaart. Om de ecologische voetafdruk van het vervoer nog verder te verlagen vindt leveringen aan de consument zo veel mogelijk via de trein plaats.

Schapen
Het complex maakt gebruik van 100% hernieuwbare energie, lokaal gewonnen via zonnepanelen, windturbines en geothermie. De kranen zijn hybride, het afval wordt grotendeels gerecycleerd en gebruik van LED verlichting beperkt het elektriciteitsverbruik. Groene daken en groene muren geven niet alleen een goede isolatie maar bufferen ook water en zorgen voor biodiversiteit. Vervolgens wordt het gras niet gemaaid maar onderhouden door schapen! Zelfs aan werknemers is gedacht. Wie minimaal de helft van de tijd op de fiets komt krijgt deze gratis. Wie verder woont dan 15 km krijgt een elektrische variant!

Veel van wat Nike doet is in de sierteeltsector niet nieuw, import komt steeds vaker per schip, sommige handelaren verzenden producten met de trein, gebruik van LED verlichting in de box neemt toe, geothermie is zeker voor telers niet nieuw en schapen zie je regelmatig rond de kassen lopen. Mooi van Nike is wel dat ze het totaalplaatje laten zien van wat er al niet mogelijk is om duurzaam actief te zijn in de logistiek en de verkoop. Daar moet voor elke bloemen en planten handelaar toch wel iets passends tussen zitten.

Manon Velthuis
VGB beleidsmedewerker
 

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden