Logo bloemenkrant.nl
Column

Girl Power

Per definitie is een bloem vrouwelijk  – la fleur, die Blume – en toch is de tuinbouwsector een mannenwereld bij uitstek.

Het blijft fascinerend dat hoofdzakelijk mannen het assortiment samenstellen terwijl de aankoopbeslissing op consumentenniveau grotendeels door vrouwen genomen wordt. Dus er gaat een soort van 'Eureka!'  gevoel door me heen als de uitnodiging van Florensis voor een 'Ladies Night' in mijn inbox verschijnt.
Bij aankomst wordt er meteen een glaasje in mijn handen geduwd. Bubbels en bloemen, wie wordt hier niet blij van? Enthousiast meld ik me aan voor een mini-workshop 'Plantenbakken vullen' met Romeo Sommers. Het blijft leuk om kleur-vorm combinaties te maken en een zelfgemaakte creatie in zo'n coole Grow&Go pot mee naar huis te mogen nemen. Nog nagenietend aanschuiven bij de poffertjeskraam. "Snel handen wassen? Hoezo, we hebben toch een prikker." Wel ladies, geen tutties.

Kers op de taart 
In de noviteitenhal loopt een bonte mix van dames uit de sector en partners van kwekers en retailers heen en weer tussen de nieuwste planten en beantwoordt enthousiast haar vragenlijst. „Zou u eerder €2 betalen voor de Conga Kiss in zwarte pot of €3 voor dezelfde plant in pot met bijpassende kleur?" „Inspireert dit POS materiaal u om meerdere planten van deze soort te kopen?" „Wat vindt u van het nieuwe MixMasters concept?" Kort je mening geven in ruil voor een rijkelijk gevulde goodie bag, geen slechte deal. Kers op de taart is een prijsverloting met als hoofdprijs drie waanzinnig grote bloempotten gevuld met planten naar keuze uit het Florensis assortiment die aan huis geleverd worden. In het publiek wordt gegniffeld: „Nou Ann, als jij ze wint…." Mijn voordeur staat inderdaad iets verder dan die van de gemiddelde aanwezige.

In een sector waar de meeste aankopen op consumentenniveau gebeuren op basis van emoties, is een Ladies Night een uitermate goede zet. Dames – wel of niet uit het vak - zijn nu eenmaal gezelligheidsbeestjes die niets liever doen dan hun mening verkondigen en maar al te graag in de watten gelegd worden. Slimme marketing meets charmeoffensief. Well done, Florensis! Schot in de roos. Of eerder in de petunia of pelargonium. Enfin, u snapt het wel.

*Ann Jennen is Belgische en woont in Berlijn. Ze doet de marketing voor Fleuroselect, internationale vereniging voor veredelaars en jonge planten producenten van pot- en perkplanten. Op haar terras heeft ze net de bloembakken met argyranthemum, calibrachoa, pelargonium en lavendel gevuld. 

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden