Afbeelding

Violen zijn aanjagers

Column Growers pride

Kwekers, retailers en consumenten, iedereen houdt van violen. Maar niet altijd om dezelfde reden. De Bloemenkrant ging op bezoek bij twee tuincentra en sprak met deze groenspecialisten over de verrassende voorkeuren van de consument.

Door Walter Landesbergen

Voor de consument zijn violen niets minder dan het startschot van het buitenseizoen. Het zonnetje hoeft in de wintermaand februari maar even te schijnen en de vraag naar violen piekt. Hoewel het violenseizoen van eind augustus tot eind april loopt, is de periode die voorafgaat aan het voorjaar van groot belang. Voor de handel in de zin van omzet. Voor de consument vanuit psychologisch oogpunt: de tuin lonkt, koud maakt plaats voor warm en grijs voor kleur. In die verandering van seizoenen spelen violen de absolute hoofdrol.

Aanjagers
De verkopen van violen zijn de laatste jaren voor de tuincentra stabiel te noemen. In de top 5 van het vroege seizoensgoed nemen violen de eerste plaats in, gevolgd door primula's, cyclamen, blauwe druifjes en narcissen. Dat violen lang en rijk bloeien en tegen een stootje vorst kunnen, zal daarbij zeker helpen.
Voor de tuincentra is een goede violenverkoop aan het einde van de winterperiode echter nog geen garantie voor een goed voorjaarsseizoen. Het weer blijft alles bepalend. Maar violen zijn wel de aanjagers voor andere planten en artikelen.

Tuincentra stimuleren dit ook. Niet alleen door te zorgen voor een mooie presentatie, maar ook door een plaats aan het begin van de winkel. Hoe eerder er iets in het karretje zit, hoe groter de kans op een hogere consumentenbesteding. Het hoeven trouwens niet de sterkste violen te zijn die het meest gekocht worden. Selectie op uiterlijk is doorslaggevend.

'Tussenweer'
Het succes van violen in het voorjaarsseizoen wordt elk jaar weer bedreigd door twee gevaren.
Ten eerste het weer. Is dit grillig, dan is dit direct terug te zien in de verkoop. Slecht weer betekent een stagnatie van de verkoop, niet alleen voor violen, maar voor alle planten. Maar prachtig weer is ook niet bevorderlijk, want dan schakelt de consument gelijk door naar het zomergoed. Violen zijn het meest gebaat bij 'tussenweer'.

Imago
Een tweede gevaar komt uit de handel zelf, het prijsstunten: de viool als fietsenspringer. Een aanbieding die de consument zo snel mogelijk wil ophalen, maar die leidt tot een prijzenslag. Fietsenspringers, zoals we dat bijvoorbeeld ook bij de bolchrysant zien, gaan niet alleen ten koste van de handelsmarges, ze doen ook afbreuk aan het imago van de voorjaarsbloeier.

De consument
Hoewel prijsstunten niet te voorkomen is, kunnen specialistische kanalen zoals bloemisterij en tuincentrum wel alternatieven bieden in de vorm van meerwaarde. Bijvoorbeeld met nieuwe soorten, zoals Endurio en Cool Wave. Nieuwe toepassingen zijn ook succesvol. Wanderella's en violen in hangpotten vallen bij de consument in de smaak. Hetzelfde kan gezegd worden voor het variëren met kleuren, ton-sur-ton en meerdere kleuren in een pot.
De consument wil kwalitatief goede planten voor een acceptabele prijs. Opvallend is het verschil tussen jong en oud. De jongere generatie kiest eerder voor een winterharde bosviool met een kleinere bloem. De oudere generatie gaat meer voor de traditionele grootbloemige winterviolen.

Sinds de crisis is er wel sprake van verandering in koopgedrag. De hedendaagse tuincentrumklant koopt bescheiden. Er komen minder aantallen per klant langs de kassa.

Met dank aan:
Fred van de Wiel, groenspecialist afdeling buitenplanten, Tuincentrum Coppelmans (Oisterwijk) en René Ravensbergen, eigenaar Tuincentrum de Uiver (Katwijk).

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant