Afbeelding

Bloemenboer of indoor-styling-specialist

Algemeen Column

Het kan heilzaam zijn om eens in een andere branche rond te kijken. Om te peilen wat er gebeurt, welke ontwikkelingen er zijn, ondernemers moeite hebben met marktomstandigheden en vooral mee te maken wat er gebeurt als de echte ondernemer opstaat.
Ik heb onlangs nader kennisgemaakt met de branche van detaillisten in groente en fruit. Een paar kenmerken van de branche: vers product, weinig merken en merkbeleving, grote liefde voor het product grote concurrentie door de supermarkten, gemiddeld kleinschalige bedrijfsvoering, kunnen inspelen op bijzondere consumentenwensen (porties, allergieën, service), gemiddeld ondernemerschap nog niet op een professioneel nivo, vergrijzend ondernemersbestand, relatief kleine bedrijven in omzet, vierkante meters en aantal medewerkers. Als je niet beter zou weten zou de omschrijving lijken op die van de bloemist, met dien verstande dat het marktaandeel van de "groenteboer" niet ruim 50%, maar slechts 5% is. Wellicht het toekomstbeeld van de bloemist? 

Als je ondernemers spreekt valt op dat het enthousiasme lang niet altijd meer aanwezig is. Het heilige vuur lijkt er wat uit. Aan de consumentenkant echter grote mogelijkheden: vers is in en hot, focus op gezondheid, wensen m.b.t. gemak, kant & klaar zijn grote mogelijkheden. Het gevoel te moeten opboksen tegen de supermarkt, is voor een deel van de ondernemers een probleem. 

Het kan ook anders. Onlangs was ik bij een culinair specialist (let op: geen groenteboer), die op bijzondere wijze aan de slag is. Allereerst een duidelijke visie en positionering, waar het gehele bedrijf aan moet bijdragen: culinair specialist klinkt niet alleen anders dan groenteboer, het is ook echt anders. Dat heeft consequenties voor het aanbod: niet meer alleen een ruim assortiment groente en fruit, maar ook vers gesneden groente in diverse verpakkingsgroottes, zelfgemaakte sapjes (lekker en gezond), zelf gemaakte gerechten op basis van natuurlijke ingrediënten, van voorgerecht tot hoofdgerecht en nagerecht, met koffie en gebak toe. Ook gebak wordt zelf gemaakt: altijd op basis van iets uit het groente/fruitassortiment. En vers is dan ook echt vers, want voor alles wat aan het einde van de dag niet is verkocht, is een deal gesloten met een regionale verzorgingstehuizen, om de dagverse restanten te kopen. 
Wat mij ook opviel was zijn consumentenantenne en commerciële slagkracht. Bij de plaatselijke apotheek start een campagne over obstipatie (moeilijk naar toilet kunnen). Het antwoord van deze ondernemer is simpel: bij de apotheek ligt een "verwijzing" naar zijn winkel voor een vers sapje van vers fruit (100%), met een laxerende werking. Resultaat: de flesjes sap vliegen over de toonbank. 
Het zal wellicht verbazen dat deze ondernemer zijn culinaire vestiging heeft in een plaats van slechts 4.500 inwoners, maar wel 28 medewerkers nodig heeft om aan de vraag vanuit ver uit de regio te voldoen. Niet door de vele reclame, maar door strak te kiezen voor een toppositionering. Deze ondernemer heeft een supermarkt als buurman. De verkoop van het assortiment "verse" groenten en fruit is tot een minimum gedaald. Tegelijkertijd verkoopt deze ondernemer niet minder dan 600 zelfgemaakte appeltaarten. Wekelijks dan wel te verstaan. 
Wat kunnen we als bloemistenbranche hiervan leren? Ga eens kijken in Maartensdijk, en zie hoe je je als kleine ondernemer letterlijk op de kaart kan zetten. Door heldere keuzes consequent door te voeren en commercieel en creatief te denken. 
Blijf je bloemenboer, of word je indoor-styling-specialist (of welke naam je er ook aan wil geven)? 

Marco Maasse 
Algemeen Directeur VBW (Vereniging Bloemist-Winkeliers)

[Reageren op de column kan via redactie@floranexus.com]

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant