Thomas Bugel, locatiemanager Eelde.
Thomas Bugel, locatiemanager Eelde. Foto: walter landesbergen

Locatie Eelde

Algemeen Bloemen in Beweging

‘De toekomst begint in Eelde’, luidde de kop boven het ronkende persbericht wat Royal FloraHolland 15 september 2020 de wereld in stuurde. ‘Nieuwe diensten, nieuwe kansen op dé toekomstgerichte RFH-locatie waar je zowel fysiek als digitaal al je handel regelt’.

Een toekomstvast veil- en logistiekcentrum met regiofunctie.

Eelde n We zijn inmiddels ruim een jaar verder. De Bloemenkrant bezocht Eelde om te zien hoe het met die toekomst staat en om nu ook fysiek kennis te maken met de verse locatiemanager Thomas Bugel, die per 1 augustus 2020 werd benoemd.

Door Walter Landesbergen

Bugel toont niet alleen ontspannen, hij is het ook. Bovendien klinkt hij realistisch –‘Eelde is niet te vergelijken met de exportlocaties in het westen’- en transparant als hij uitweidt over de hobbels op de weg bij de overgang naar de nieuwe werkprocessen.
En de locatiemanager heeft oog voor zijn kopers, zonder wie geen marktplaats bestaansrecht heeft. Met vuur spreekt hij over zijn voornemen om van Eelde een aantrekkelijk clubhuis te maken, met een sfeervolle catering en inspiratievolle showrooms. Het klant-in-is-koning principe, ‘want in een veillocatie horen ook mensen’.

Aantallen drukken

Maar eerst even de primeur. De Bloemenkrant was 18 november in Eelde en getuige van het aantallen drukken dat juist die dag -schijnbaar probleemloos- in praktijk werd gebracht.

Bugel: “Als je bedenkt dat zes weken geleden nog bijna alle klanten via spraak hun koopintentie aangaven, is het fantastisch om te zien hoe alle kopers de stap hebben gemaakt naar aantallen drukken. Daaruit blijkt dat de bereidheid tot veranderen groot is. Voorafgaand hebben we een actieve campagne gevoerd via social media. Daarnaast hebben we alle kopers individueel begeleid middels instructies of waar nodig een training.
Vandaag hebben de veilingmeesters het veilen enigszins getemporiseerd en aangegeven dat als een koper een foutje maakt, hij of zij de klok even mag vasthouden. Het is nog altijd mogelijk dat via voice aan de veilingmeester kenbaar te maken. Ik wil graag een compliment geven aan de kopers hoe goed ze het hebben opgepakt. Vooraf waren er wel gemengde gevoelens over aantallen drukken bij het koperspubliek, maar inmiddels zijn er veel kopers die het juist prettig vinden. De veilingmeesters zien het als een verbetering. Het is rustiger en er is geen sprake meer van miscommunicatie over de aantallen. Wel vinden ze het wat “saaier”.

Bloemenkrant: Hoe is Eelde door de coronacrisis gekomen?

Bugel: “Als je kijkt naar de eerste fase van corona is die voor Eelde verrassend goed verlopen. Wij hadden nauwelijks last van het wegvallen van de vraag, want in Nederland bleef die op peil en vanuit hier wordt nauwelijks geëxporteerd. We opereren hier natuurlijk ook op een veel kleinere schaal dan de exportlocaties. Wel hebben begin dit jaar last gehad van de lockdown in Niedersachsen, en ook Nederlandse Tuincentra moesten dicht. Dit is uiteraard vooral heel vervelend voor onze klanten.
Ik spreek de kopers in Eelde heel frequent. Dat heeft echt geholpen in de maanden na de start van orderpicken. De overgang naar orderpicken bleek best groot te zijn voor onze mensen op de vloer. Vaak haalden we de beloofde eindtijden niet en dat vraagt dan best wel om wat diplomatie om de plooien glad te strijken richting de kopers. Dat gaat natuurlijk beter als je een goede persoonlijke relatie hebt en weet wat je aan elkaar hebt. Inmiddels hebben we de boel op orde en loopt het orderpicken als een trein. Het resultaat is vrolijke gezichten en tevreden klanten. Daar doe je het ook voor.”

Wat is de ambitie van Royal FloraHolland met de locatie Eelde?

Bugel: “Eelde heeft een lange historie en neemt een belangrijke positie in als marktplaats in het Noorden van Nederland. We zijn geen exportlocatie zoals Aalsmeer, Naaldwijk en Rijnsburg, maar we bedienen naast Noord-Nederland ook het Noordwesten van Duitsland.
Je moet Eelde zien als een unieke, opzichzelfstaande locatie met een heel specifieke groep klanten die voornamelijk bestaat uit bloemisten en tuincentra. De proposities die we in Eelde ontwikkelen richten zich dan ook specifiek op die groep. De directie van RFH wil dat Eelde een toekomstvast veil- en logistiek centrum wordt met een regionale functie.

ambitie om te groeien

Ook is er nadrukkelijk de ambitie om te groeien. En die ruimte is er ook. Eelde is bovendien een testlocatie voor belangrijke bouwstenen van de strategie van Royal FloraHolland. Hier doen we heel bruikbare ervaring op met orderpicken en straks de nieuwe digitale klok. Dat is heel nuttige input voor de pilots die draaien op de exportlocaties.”

Van hoever kwam Eelde?

Bugel: “Eelde was, kort gezegd, een vreemde eend in de bijt van Royal FloraHolland. Niet alleen wat betreft schaal, maar ook hadden we te maken met verouderde systemen en waren we niet aangesloten op de concern systemen. Omdat de systemen en processen verouderd waren, was het bijvoorbeeld niet mogelijk om nieuwe diensten te ontwikkelen passend bij de standaarden van vandaag de dag.
We beschikten in Eelde niet over een aantal functionaliteiten die op de andere locaties wel beschikbaar waren. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan het meegeven van minimumprijzen door kwekers of aan klokvoorverkoop. We hadden hier nog het oude veilingmodel van bloemen en planten voor de klok en logistiek in de vorm van verdeling. Dat heeft al die jaren uitstekend gefunctioneerd, maar beperkt tegelijk natuurlijk de mogelijkheden van vernieuwing.”

Lees verder... ‘De boel op orde: orderpicken loopt in Eelde als een trein’


Thomas Bugel
-35 jaar
-Opgegroeid in Groningen.
-Studeerde Internationale Politieke Economie aan de Rijksuniversiteit Groningen.
-Sinds 2018 is werkzaam bij Royal FloraHolland.
-Vanaf 2020 is hij locatiemanager Eelde.

Order picken.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant