Logo bloemenkrant.nl
<p>Afmijnzaal Eelde.</p>

Afmijnzaal Eelde.

(Foto: walter landesbergen)
Bloemen in Beweging

‘De boel op orde: orderpicken loopt in Eelde als een trein’

vervolg van Locatie Eelde

Wat waren de belangrijkste veranderingen?


Bugel: “Het MT heeft besloten om Eelde aan te sluiten op de concernsystemen van Royal FloraHolland voor logistiek, veilen en finance. Dan heb je het niet alleen over de systematiek, maar vooral ook over IT. Hiermee hebben we een reeks aan vernieuwingen kunnen doorvoeren op onze locatie.”
 

Orderpicken

“Het logistieke proces vindt sinds september vorig jaar plaats door middel van orderpicken. Hiermee kunnen we verschillende nieuwe diensten implementeren. Denk bijvoorbeeld aan klokvoorverkoop waarbij we de producten aan onze kopers al naar gelang hun wensen kunnen afleveren. In de pilotfase doen we dat in ieder geval nog kosteloos.

overstap orderpicken is einde van fysiek veilen

De overstap naar orderpicken betekende wel dat we afscheid moesten nemen van het fysieke veilen. Daarom zijn ook wij volledig overgestapt op Kopen op Afstand (KOA). Daarnaast hebben we samen met kopers gezocht naar een werkbaar alternatief voor het tonen van de producten in de afmijnzaal en hebben zo met elkaar de fotostraat ontwikkeld.
Ik kan niet genoeg benadrukken dat dit ambitieuze project niet mogelijk was geweest zonder de inzet en constructieve houding van onze klanten. Met elkaar in gesprek blijven, daar draait het om. Daardoor weet ik dat veel kopers blij zijn met de mogelijkheid te kunnen kopen op afstand.
Maar ik hoor van anderen dat ze terugverlangen naar het oude, vertrouwde fysieke veilen. We onderzoeken daarom met hen hoe we de beleving van onze locatie kunnen verbeteren. Met elkaar kijken we bijvoorbeeld hoe we de fotostraat nog beter kunnen maken en op welke wijze we inspiratieruimtes zouden kunnen inrichten.”


Hoe staan jullie er nu voor?


Bugel: “Het implementeren van nieuwe IT-systemen en processen en het uitrollen van nieuwe diensten gaat niet zonder slag of stoot. Het vraagt om gewenning en dat kost tijd. Wanneer je iets volledig nieuws ontwikkelt, heb je tijd nodig om stap-voor-stap te verbeteren, bij te schaven en te optimaliseren. Het vertrouwde verdelingsproces heeft ook jaren nodig gehad om zijn optimale vorm te krijgen.
In het eerste jaar van de implementatie van orderpicken werden we dan ook geplaagd door tal van kinderziektes. Inmiddels hebben we de zaken goed onder controle. We zien dat de mensen op de vloer inmiddels uit de voeten kunnen met de nieuwe systemen en processen. De doorlooptijden zijn daarom sinds september goed én stabiel. Onze klanten merken dat doordat ze de producten dagelijks op het beloofde tijdstip geleverd krijgen.”

Klokvoorverkoop

“Sinds de implementatie van de nieuwe systemen beschikken we hier ook over Klokvoorverkoop. Dit biedt niet alleen kopers de mogelijkheid om vooraf producten in te kopen. Klokvoorverkoop zorgt bovendien dagelijks voor een vliegende start van het logistieke proces. Onze klanten vragen om vroege levering. Veel gekochte bloemen en planten staan dan ook al voor hen klaar voor het veilen is gestart. Dat zien ze als een grote winst.”

De locatiemanager en zijn staf zitten goed in hun vel. Eelde zit op schema. Maar wat is de ervaring van de kopers?

Koper

Gerard Bolhuis is eigenaar van Bloemen-Mozaïek, een keten van bloemenwinkels in Groningen en omgeving. Op marktplaats Eelde koopt hij zijn bloemen. Sinds jaar en dag zet Bolhuis zich in om locatie Eelde te behouden en te versterken door bijdragen te leveren in diverse commissies en overlegorganen.
Bolhuis is niet ongelukkig met de nieuwe ontwikkelingen. De overstap op aantallen drukken had wat hem betreft niet veel om het lijf en zijn bloemen krijgt hij de laatste weken mooi op tijd in de winkels.
Over Eelde heeft Bolhuis op dit moment niet al te veel zorgen. Het zijn meer de blues.
“Ik ga het fysieke veilen missen, het schouwen op de oude manier, het contact met de veilingmeester en de beleving in de afmijnzaal. We zullen er in Eelde echt aan moeten blijven trekken om het levend te houden. Ik zie ook de gevaren van de nieuwe werkwijze. Het assortiment bijvoorbeeld, dat verschraalt. Het aantal kwekers loopt terug, vooral in de zomerbloemen, de volumes worden minder. De nieuwe dienst Klokvoorverkoop draagt daartoe aan bij, omdat nu een deel van de inkoop verschuift naar Aalsmeer.”
Bolhuis ziet een essentiële taak weggelegd voor het Eelde-management om meer kwekers aan de marktplaats te binden en om producten verleidelijker te presenteren. “Eelde mag best kijken hoe Plantion deze kansen aan het benutten is. Een toekomst heeft onze regioveiling zeker, maar alleen als we de mouwen flink opstropen.”

Koperscommissie

Frits Jilderda is voorzitter van de koperscommissie, ook hij is positief. “Natuurlijk moet er nog het een en ander gebeuren en ook zullen we de ontwikkelingen moeten afwachten, maar op dit moment heeft Eelde het redelijk goed voor elkaar. Het assortiment is beter op orde, vooral in de snijbloemen, zeker op de hoofddagen maandag en donderdag.”

Aantallen punt van aandacht

Jilderda: “Alleen de aantallen, dat is een punt van aandacht, die moeten omhoog. Dat Eelde 200 km van het westen vandaan ligt is een voor- en nadeel. We hebben hier een mooie regionale markt, maar veel kwekers zitten in het westen.
En RFH moet er voor waken dat de klokvoorverkoop niet zo succesvol wordt, dat er een Cash en Carry overblijft met een ongunstige prijsvorming. Maar Eelde heeft zeker perspectief. De lijnen met RFH zijn lekker kort. Als we snel moeten handelen, dan kan dat.”

Marktplaats Eelde
-Klokomzet: 21 mio
-Direct: 10 mio
-2 snijbloemenklokken
-1 plantenklok
-700 aanvoerders
-160 kopers (bloemisten, tuincentra, groothandelaren, lijnrijders)
-105 (inclusief 19 uitzendkrachten) medewerkers
Beleveringsgebied: Noord-Nederland + Niedersachsen.




Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden