Logo bloemenkrant.nl
Foto: Melinda-lou v/d Linden
Column

Geschiedenis

Kijk, het is begrijpelijk dat Royal FloraHolland zich op de digitale toekomst richt.

Maar daarbij is de directie de geschiedenis blijkbaar vergeten. Klanten moesten bijvoorbeeld op leugenachtige plaatjes inkopen en waren dat niet gewend. Terwijl er lang geleden allang een digitale veiling bestond, die op het allerlaatste moment foto’s aan de partijen toevoegde; zelfs met druppels aan de bloemen. Maar TFA ontstond destijds dan ook uit de handel, tot ergernis van de bestaande coöperaties, die het bedrijf later overnamen. Het duurde decennia voordat men op dat ene punt handelaren en kwekers probeerde gerust te stellen.
Floriday werd in eerste instantie een mislukking, omdat men aan die geruststelling niet al te zeer dacht. Vooral kleinere bedrijven wisten niet goed wat zij met de nieuwe technologie aan moesten. Zelf ben ik tot digitale realiteit veroordeeld, die wel nieuwe banen opleverde, maar ook oude kostte en ook een nieuwe sector voor (cyber) criminelen opende. “We waren te ambitieus”, constateerde CEO Van Schildgaarde over Floriday. Hij ontdekte dat niet voor iedereen online alleen maar zegen meebrengt en er wat dat betreft een grote groep achterblijvers was. Die voelden zich digitaal opgejaagd en begonnen te schreeuwen. Pas toen heel de sector in rep en roer was door het manifest ‘Florinee’ drong ook die werkelijkheid door tot degenen die compleet in een andere wereld leefden. RFH plakt nu pleisters. Eindelijk heeft de leiding door dat niet alle kwekers en hun klanten digitaal door dezelfde hoepel kunnen springen. Ik hoop dat het niet te laat is…

Johan Th. Bos
Johan Th. Bos, redacteur van de Bloemenkrant, geeft in zijn columns zijn mening over de sierteelt.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden