Afbeelding
Foto: deruiter

Acht winnende rassen bij De Ruiter

Algemeen

Van de 67 variëteiten die rozenveredelaar DeRuiter Innovations in mei toonde aan de handel, zijn er acht voor vermeerdering op grote schaal geschikt.

"Winnaars', noemt marketing manager Örjan Hulshof die. Hij was een van de aanwezigen op een stand van het bedrijf op de IFTF.

"Veredelen is de kunst van het weggooien", herhaalde Hulshof zijn woorden van een half jaar geleden. Door de gevolgde strategie heeft de onderneming voorkomen dat in het wilde weg cultivars in de markt worden gezet, die gedoemd zijn te struikelen in het handelskanaal. De cultivars kwamen destijds uit Kenia en de winnende rassen werden op de beurs Iftex daar in juni bekend gemaakt.
Handelsmensen – inkopers, verkopers en marketeers – spraken zich uit voordat een roos in hun kanaal belandde. Want de vermeerderaar wilde de commerciële waarde testen alvorens verder te gaan. Want had wel voor het vaderland weg allerlei cultivars op de markt kunnen brengen, maar als die het daar niet goed doet, gaat heel veel geld verloren. De vazen met rozen werden destijds onder nummer bekeken door binnenlandse groothandelaren en exporteurs. Van elk nummer was een week oude en een pas geoogste bos aanwezig. De handelsvertegenwoordigers beoordeelden op kleur, bloemvorm, blad, gebruikswaarde, eerste indruk bij het veilstadium en dito bij zeven dagen of langer.
"Het gaat tegenwoordig onder meer om duurzaamheid", vertelde Hulshof op de IFTF. "Maar natuurlijk ook om kleurbehoud, vaasleven en resistentie tegen bijvoorbeeld botrytis. Volgens hem is men gemiddeld acht jaar bezig om een nieuwe cultivar te ontwikkelen. Als men dan aan het vermeerderen slaat met een variant die niet goed te verkopen blijkt, verkoop de aan telers eigenlijk een zeperd, lijkt de redenering.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant