Afbeelding
Foto: BK

Trends

Algemeen Column

Natuurlijk hebben de trendwatchers nu een eigen verhaal. Dat is hun business. Zoals vrijwel elke sector, zeker de mode, moest ook de sierteelt er aan geloven.

Nog zie in een ledenvergadering van de voormalige VBA Lidewij Edelkoorn uit Parijs met slechte dia’s uitleggen waarmee kwekers rekening moesten houden. Zij was er door toenmalig directeur André Mulder binnengehaald, nadat hij haar in Frankrijk had ontmoet. Edelkoorn keek overigens er wel voor uit telers te voorspellen welke kleuren en bloemen zij moesten produceren, zoals haar navolgers nu. Volgens mij wel handig, want zo lopen zij lastige juridische procedures mis. Eerlijk is eerlijk: Edelkoort was de eerste die de sierteelt binnendrong. Zij kwam uit de mode, kennelijk een sector waar de sierteelt het meest aan verwant is. Ook de tegenwoordig op de sector gerichte Aafje Nijman komt daaruit. In deze tijd van hoge kosten, oorlog en allerlei onzekerheden moet de consument hoop en houvast putten uit onder meer bloemen en planten. Maar ook in er meer riante tijden, zijn bloemen het antwoord. Bureau Nijman + Van Haaster heeft nu het Bloemenbureau Holland zo’n beetje voorgeschreven wat volgend jaar de trends moeten zijn. Maar dat het met de consument te maken heeft, weiger ik te geloven. Boeketten zijn nog precies hetzelfde als een paar jaar geleden. En consumenten, de groep waarop BBH zich richt, vinden het mooi, mits het betaalbaar is. Ik heb trouwens geen bloemist gesproken die wakker ligt van de trends, waarvan er elk jaar nieuwe komen.

Johan Th. Bos
Johan Th. Bos, redacteur van de Bloemenkrant, geeft in zijn columns zijn mening over de sierteelt.



Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant