Afbeelding
Foto: Addenda

Addenda start bij-vriendelijke campagne

Algemeen

De maand juni staat bij Addenda® volledig in het teken van bijen.

Bijen zijn in nood, er is wereldwijd sprake van massale bijensterfte en dit is een grote bedreiging. Volgens Addenda is de De belangrijkste oorzaak hiervan gebrek aan voedsel. Onder andere doordat consumenten steeds vaker kiezen voor zogenoemde 'tegeltuinen', in plaats van rijkbloeiende borders. 

Reden voor Addenda om consumenten wat 'bij' scholing te geven met de nieuwe 'Be(e) friendly campagne'. In deze campagne ruim aandacht voor het belang van de bijen en hoe je door bepaalde inrichting van je tuin het behoud van bijen kunt stimuleren.
 

Campagnemateriaal
Bij de campagne horen diverse promotiematerialen:
•    Hard copy A2 posters met stappenplan voor op de winkelvloer. De posters kunnen worden meegeleverd bij de planten en zijn te verkrijgen in verschillende Cash&Carry's. 
•    Naast posters zijn er consumenten flyers te downloaden, waarop wordt uitgelegd wat consumenten kunnen doen én wat er vanuit Addenda® wordt gedaan.  
•    Bewegende bijen op stok voor tussen de planten op het schap, welke direct de aandacht van de klant zullen trekken. 
•    Mailings naar consumenten vanuit het eigen adressenbestand van Addenda®.
•    Aandacht en ondersteuning op de Addenda® website, facebook- én instagrampagina.
 

Welke stappen zet Addenda®? 
Vanuit de consumentenfilosofie 'Genieten in de tuin' werken de kwekers van Addenda vanzelfsprekend aan verduurzaming, waar gewasbescherming- en biodiversiteit een belangrijk onderdeel van zijn. Zo is de teelt in de gehele keten neonicotinoïden vrij. Om dit te waarborgen worden er meerdere onafhankelijke residu-analyses gedaan. Addenda® geeft op die manier voorrang aan de meest groene middelen die beschikbaar zijn en worden alleen chemische middelen gebruikt als dat noodzakelijk is.
 

Campanula als voedselbron
In principe trekken alle bloeiende planten insecten aan, bloemen zijn immers bedoeld om insecten te lokken. Toch is de ene bloeiende plant een betere voedselbron als de andere. Dit heeft te maken met de nectar- en pollenwaarde, waarbij gerankt wordt in een schaal van 0 tot 5.
Over het algemeen geldt: hoe hoger de waarde van de nectar, hoe aantrekkelijke de plant is voor bezoekers. De campanula soorten van Addenda® (portenschlagiana & poscharskyana) hebben een score van 3 in verschillende onderzoeken. In deze onderzoeken worden alleen veel voorkomende drachtplant uitgelicht, welke boven het gemiddelde uitspringen. 

Telersvereniging Addenda® 
De telers van potplanten van het merk Addenda® hebben begin 2007 hun krachten gebundeld in de Telersvereniging Addenda (TVA). Dit voor de sector unieke samenwerkingsverband tussen telers en veredelingsbedrijven geeft innovatie en kwaliteit een nieuwe impuls. 16 telers van Hebe Addenda® en Campanula Addenda® in Nederland en België hebben zich aangesloten bij de verenging.

Afbeelding

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant