Afbeelding
Foto: VGB

Mooie bedrijven

Algemeen

Familiebedrijven doen het goed. Niet in de laatste plaats die in onze sector, getuige de Familiebedrijven Award 2018 die DFG vorige week won.

Een knappe prestatie als je bedenkt dat Nederland volgens het CBS een kleine 280.000 familiebedrijven kent. Dat is zo'n driekwart van alle bedrijven en dat zal in de agrarische en zeker ook de sierteeltsector nog wel meer zijn. 

Van al deze bedrijven is 60% ook actief in de export en een vergelijkbaar percentage heeft een of meer vestigingen in het buitenland. Rabobank onderzocht recent de internationalisering van familiebedrijven, niet onbelangrijk voor onze business. Samen met het Erasmus Centre for Family Business (ECFB) en BDO Accountants & Adviseurs constateren zij dat dit type bedrijf het ook internationaal goed doet. 
Naast een andere eigendomsstructuur en de familie in een leidende of besturende rol onderscheiden familiebedrijven zich volgens het ECFB doordat ze meer dan andere bedrijven ook niet-economische doelen nastreven, zoals harmonie en welzijn. Ze zijn meer gericht op lange termijn dan op korte termijn winsten. 

Bedrijven met de familie in control presteren over de grens beter. Zij zijn internationaal echter nog actiever en succesvoller als buitenstaanders in de bedrijfsvoering een significante invloed hebben. De frisse blik van buiten blijkt van belang. 
En, heel interessant, er zijn landen waar familiebedrijven een streepje voor hebben. In Hongkong staat de maatschappij bijvoorbeeld zeer welwillend tegenover familiebedrijven. Maar ook dichter bij huis, in Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk, is men zeer familiebedrijf minded. Daar valt voordeel te halen door in te zetten op de reputatie van het bedrijf. Deuren gaan open als de eigenaar van het bedrijf ook aan tafel zit. 

Het overgrote deel van de handelsbedrijven, maar ook de producenten en veredelaars, zijn met hun familiebedrijven verantwoordelijk voor de werkgelegenheid en de prestaties in onze sector. Stichting Familie Onderneming (SFO), KPMG en ABN AMRO selecteerde DFG uit honderd andere ondernemingen als best bestuurd familiebedrijf. In de bedrijfsvoering zijn kennis, kwaliteit, service, innovatie en duurzaamheid leidend. 

Mooi hoor, blijkt maar weer dat groothandelsbedrijven in bloemen en planten het stadium van puur 'doorschuiven' van producten in de keten inmiddels wel zijn ontgroeid. Dat belooft nog wat!
 

Manon Velthuis
VGB beleidsmedewerker

NOOT: Afgelopen dinsdag publiceerde De Bloemenkrant deze column met auteursvermelding Marco Maasse, algemeen directeur van de Vereniging Bloemist Winkeliers (VBW). Dit was onjuist. De column 'Mooie bedrijven' is geschreven door Manon Velthuis van de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijprodukten (VGB). 

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant