Afbeelding
Foto: PR

Campagne Just Chrysanthemum

Algemeen

De campagne voor chrysanten is één van de langst lopende productpromoties binnen de sierteelt.  En ook een succesvolle. Met bijna 100% draagvlak wordt deze productpromotie al jaren ondersteund door zowel de Nederlandse chrysantenveredelaars als de -kwekers.

Groei in Duitsland

Volgens Jan Borst, voorzitter van Stichting Chryson, zijn er de afgelopen jaren flinke stappen gezet, met name in focusland Duitsland. "Na een paar jaar van investering zien we sinds enige jaren een stijgende trend van de chrysantenconsumptie in Duitsland," aldus Borst. "En dat terwijl in dezelfde periode de bloemenconsumptie in het algemeen in Duitsland een licht dalende trend vertoonde. Dit blijkt uit zowel douanecijfers als de cijfers vanuit de consumententracker van Royal FloraHolland. Binnen de hele keten merken we een kentering. Bloemisten geven herhaaldelijk toe verrast te zijn door de variatie van het assortiment en de creatieve mogelijkheden van de bloem. Samen met verschillende internationale retailers en hun leveranciers geven we het chrysantenschap op basis van consumentenbehoefte een verfrissende  invulling. En ook daar wordt groei gerealiseerd. Door betere aansluiting bij de voorkeuren van de consument neemt de koopbereidheid en de waardering voor de boeketten toe. We merken het succes van de campagne ook aan de gretigheid van de media met betrekking tot onze chrysantenfotografie. Elk jaar stijgt het aantal publicaties. Bovendien gaat de nieuwe generatie bloggers helemaal los met ons product".

Verhoging promotiebudget

Het chrysantenvak heeft dit jaar positief gestemd op verhoging van het promotiebudget voor de komende jaren. "Met deze verhoging zullen we naast promotie in Duitsland ook promotie van chrysant in andere belangrijke landen gaan opschroeven. Denk daarbij aan landen als het Verenigd Koninkrijk, Rusland, maar ook Polen. De eerste samenwerkingen met lokale partners zijn in die landen ondertussen opgestart."

Stichting Chryson (het samenwerkingsverband tussen de Nederlandse chrysantenkwekers en de veredelaars Armada, Deliflor, Dekker Chrysanten, Dümmen Orange, Floritec en Royal van Zanten)  is al sinds 1999 actief. Eind 2005 is gestart met de promotiecampagne 'Just Chrysanthemum'. Of te wel 'Just Chrys'. Doel is om door de keten heen te laten zien dat juist de chrysant een bloem is voor verrassend en eigentijds bloemwerk, voor een betaalbare prijs en bovendien ook nog gewild door consumenten.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant