Afbeelding
Foto: MPS

Uniform MPS-vignet geeft inzicht in duurzaamheid sierteelt

Algemeen

Het nieuwe uniforme MPS-vignet werd gisteren, tijdens de 35e editie van het Plantarium, de vakbeurs voor de boomkwekerij, geïntroduceerd.

Dat vond plaats in de stand van MPS, de toonaangevende, wereldwijde organisatie voor duurzaamheidscertificering. Een nieuw uniform vignet, dat consumenten informeert over de duurzaamheid van sierteelt producten.
De introductie van het MPS-vignet werd ondersteund door de ingebruikname van het interactieve platform: www.volgjebloemofplant.nl. Met behulp van een uniek MPS-nummer dat vermeld staat in het uniforme vignet, kan de consument op het platform volgen bij welke kweker de bloemen of planten vandaan komen en zich informeren over hoe duurzaam een product tot stand is gekomen.


Initiatief en verantwoordelijkheid
In de sierteelt zijn duurzaamheid en transparantie belangrijke begrippen. MPS heeft als toonaangevende speler op het gebied van duurzaamheidscertificering nu het initiatief en haar verantwoordelijkheid genomen. Zij gaat werken aan eenheid in de hoeveelheid MPS-vignetten en logo's die door kwekers worden gebruikt om de duurzaamheid van hun producten aan te tonen. In het verleden zette MPS een aantal verschillende vignetten in de markt, maar vanaf 23 augustus 2017 kunnen alle kwekers die gecertificeerd zijn voor MPS-ABC, MPS-GAP, MPS-SQ, MPS-Q(ualitree) en/of voldoen aan de eisen van MPS-ProductProof, gebruik maken van het uniforme MPS-vignet met daarin een uniek MPS-nummer dat consumenten inzage biedt in duurzaamheidscertificering van de kweker.


Een MPS-vignet (NL+ENG+DUITS)
Eén uniform MPS-vignet komt in de plaats van een veelvoud aan MPS-vignetten en logo's die op dit moment in de sierteeltsector worden gebruikt. In combinatie met het interactieve platform www.volgjebloemofplant.nl, draagt het nieuwe MPS-vignet bij aan uniforme werkwijze en labeling van producten afkomstig van MPS gecertificeerde bedrijven en biedt het de consument transparantie. Het faciliteert de kweker om de consument te laten zien hoe duurzaam zijn product is geteeld. Door het unieke MPS-nummer dat in het vignet staat in te tikken op het interactieve platform, ziet de consument in één oogopslag bij welke kweker het product vandaan komt en hoe duurzaam het is geproduceerd. Omdat de sierteelt een internationale sector is en MPS actief is in 46 landen, is er ook een Engelse versie van het uniforme vignet beschikbaar. Het platform zelf zal naast Nederlands en Engels ook in het Duits beschikbaar komen.


Duurzame sierteelt sector
Duurzaamheid zegt iets over de manier waarop je vandaag de dag leeft en produceert, waarbij je rekening houdt met datgene wat van belang is voor toekomstige generaties. De groene sector, waartoe de sierteelt behoort, werkt op deze manier en is bij uitstek een sector die meer natuurwaarde zou moeten creëren dan ze verbruikt. Consumenten vragen hier om en willen zich hierover op een toegankelijke manier kunnen informeren. Met het uniforme MPS-vignet en het interactieve platform www.volgjebloemofplant.nl levert MPS hieraan een substantiële bijdrage. 


Foto-bijschrift:
Jolande van den Boom, CEO MPS, presenteert het nieuwe uniforme MPS-vignet.
 

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant