Afbeelding
Foto: Parfum Flower Company

Introductie Wabara Rozen

Algemeen

Parfum Flower Company introduceert Wabara rozen. Prachtige gevulde tuinrozen van de Japanse Breeder Keiji uit Kyoto, Japan.

Ook al zitten de rozen nog in een testfase, toch zijn de rozen al beschikbaar in de groothandel. In zeer kleine aantallen.
Na een bezoek aan de breeder in Japan is het Wouter de Vries, DGA van Parfum Flower Company, gelukt de distributierechten te verkrijgen voor Europa.
De rozen worden momenteel gekweekt in Kenia en staan nog in de testfase. "Het zijn zeer fragile rozen. Van belang is goed te testen hoe de rozen het beste groeien, maar ook hoe ze het beste kunnen worden getransporteerd naar Nederland. Maar voor een aantal soorten weet ik nu al dat ze èn fantastisch zijn, èn goed de reis doorkomen," vertelt Wouter trots. "Ik ben echt heel blij met deze rozen. Ze zijn een toevoeging aan het assortiment. Niet alleen door hun kleur en vorm, maar ook door hun geur. Al ruiken ze niet allemaal even sterk, een aantal soorten zijn werkelijk gezegend met een heerlijk parfum."

Stelen
Parfum Flower Company krijgt momenteel maar een paar honderd stelen per week binnen. Vaak maar 24 per soort. Parfum Flower Company test elk soort een aantal keer alvorens deze aan te bieden aan de handel. Parfum Flower Company verkoopt de meeste in bundels van 12. "Dit heeft te maken met de wijze van verpakking," vertelt Wouter. "Wij zien liever geen rozen in lagen verpakt, maar met de knoppen naast elkaar. Met 12 krijg je een mooi vierkant, en dat is steviger in de doos. Zo komen de rozen mooier aan."

Wabara
Wabara is de merknaam die de Japanse breeder Keiji gebruikt. Wa (?) Is een Japans cultureel begrip en kan worden vertaald als "harmonie". Het impliceert een rustige eenheid en overeenstemming binnen een sociale groep, waarvan de leden de voorkeur geven aan een harmonieuze gemeenschap over hun persoonlijke belangen. Bara is de Japanse naam voor roos. Vandaar WABARA!

"De Wabara rozen zijn geen rozen waar we veel aan verdienen. Ze zijn heel duur om te kweken. Ook omdat ze nog niet bekend zijn in de handel is er nog geen vraag naar deze rozen. Maar daar gaan we wat aan doen. Ik heb mijn mensen van de marketing gevraagd flink herrie te gaan maken, en dat gaat de komende weken wel gebeuren verwacht ik. Dan zijn die paar bosjes snel verkocht. De Wabara rozen gaan ongeveer evenveel kosten als de al bekende David Austin rozen. En dat is best veel. Maar ik weet uit ervaring dat als mensen ze eenmaal hebben gezien ze de rozen vaker willen. Dus dat komt wel goed."

Als de rozen meer bekendheid krijgen is Parfum Flower Company voornemens om samen met de kweker in Kenia de productie op te hogen. "Ik verwacht niet dat we op korte termijn duizenden stelen per week gaan verkopen. Dat was met David Austin 6 jaar geleden ook niet het geval," legt Wouter uit. "Met een paar honderd per soort ben ik meer dan tevreden."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant