Afbeelding

Nationale Tulpendag

Algemeen Growers pride

Nog even en dan staat er weer een prachtige tulpenpluktuin op de Dam met wel 200.000 tulpen. Dit is in het kader van Nationale Tulpendag, het moment dat voor de consument de aftrap wordt gegeven voor het nieuwe tulpenseizoen. Zaterdag 21 januari is hiervan alweer de zesde editie.


Waar het andere evenementen jaren duurt om bekendheid te verwerven, heeft Tulpen Promotie Nederland (TPN) dit met de Nationale Tulpendag en tulpenpluktuin in recordtijd gerealiseerd. Gelijk al sloeg de eerste editie in als een bom. Daarmee werd een belangrijk doel bereikt, namelijk dat de consument weet dat die vrolijke tulpen weer volop verkrijgbaar zijn. Het spreekt voor zich dat de tulpenbroeiers hier ongelofelijk trots op zijn.


Dynamische club

Voorzitter van Tulpen Promotie Nederland is Arjan Smit. Een bevlogen tulpenbroeier met een 22 hectare groot familiebedrijf in Spierdijk waar jaarlijks zo'n 11 miljoen tulpen worden afgebroeid. Dit motiveert Smit om zich bestuurlijk in te zetten voor een goede promotie en vernieuwing van het tulpenassortiment.
"Tulpen Promotie Nederland is ontstaan na opheffing van het PT in 2011" zegt Smit. "Je zoekt dan naar alternatieven. Met een clubje enthousiaste mensen gingen we van start met Fred Wever van Royal FloraHolland als voorzitter, van wie ik na een seizoen het stokje heb overgepakt.
Inmiddels ben ik alweer vijf jaar TPN-voorzitter. Een dynamische club die de tulpenpromotie net even anders oppakt dan normaal. Al meerdere malen hebben we van het meest ondenkbare een succes weten te maken."


Nationale Tulpendag

Het idee van de tulpenpluktuin was volgens Smit niet helemaal nieuw. "In 2007 werd dit al voorgesteld, maar belandde het in de ijskast: te weinig draagkracht. In 2011 was nood aan de man door de matige prijsontwikkeling en opheffing van de PT-gelden.
Hoe zou je het beste reclame kunnen maken voor Tulp vroegen wij ons af. Producten als asperges, wijn en vis hebben allemaal een officiële seizoenaftrap, dus bedachten wij Nationale Tulpendag gekoppeld aan een tulpenpluktuin.
De meest ideale datum hiervoor leek ons de derde zaterdag in januari, tussen kerst en Valentijn. De productie van tulpen is dan al voldoende op gang en na de donkere decemberdagen is de consument wel weer toe aan iets vrolijks. Het bedenken van een locatie was nog even een ding, maar het lied Tulpen in Amsterdam van Herman Emmink bracht het antwoord. Een tulpenpluktuin op de Dam.
Met hulp van burgemeester Van der Laan, die zijn roots in Katwijk heeft en ooit bloemenrijder was, was de vergunningverlening snel geregeld. In het begin wisten we niet precies wat we konden verwachten, maar zo'n 10.000 tot 11.000 passanten is nog steeds verrassend."

Plukgedrag

Volgens Smit is de tulpenpluktuin tevens een geweldig moment voor kwekers om met de eindklant te communiceren. "Door het plukgedrag te observeren leer je bovendien te denken als consument. Interessant is welke kleuren ze kiezen, maar ook hoor je dat veel consumenten niet weten dat tulpen al in januari volop verkrijgbaar zijn.
Bladen schrijven erover en de social media draaien op volle toeren. Wereldwijd wordt de tulpenpluktuin gevolgd en het aantal re-tweets en facebookreacties zijn niet te tellen. Steeds meer consumenten komen er zo achter dat Tulp een gruwelijk mooi product is dat al heel vroeg in het jaar verkrijgbaar is. Dat was precies onze opzet."


Schaatsbond

De waardering voor de TPN-activiteiten geven Smit en de andere bestuursleden vleugels. "Vrijwel alle 500 tulpenbroeiers in Nederland dragen bij en er zijn ook veel tulpenkwekers die zich melden. Met een relatief gering budget weten we veel te realiseren. We staan open voor ideeën, maar onze doelstelling is het product tulp zo breed mogelijk neer te zetten. Nationale en internationale evenementen leveren de meeste publiciteit op.
Er is dan ook geen schaatskampioenschap zonder Hollandse tulpen. Deze sponsoren we met bossen tulpen. Behalve dat dit precies in het seizoen past, worden de kampioenschappen goed bekeken op TV in de belangrijke exportlanden.


Meer informatie op www.tulpenpromotie.nl

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant